Rabu, Februari 11, 2009

Belajarlah bahasa Inggeris!

Petikan dari Blog Profesor Abdullah Hasan

Tidak ada orang yang waras fikirannya menentang murid belajar bahasa Inggeris. Tidak juga ada orang yang waras fikirannya menentang sesiapa belajar sains dan matematik.

Belajarlah, belajarlah, belajarlah. Kita lebih setuju daripada penyokong PPSMI.

Bagi mengajarkan bahasa Inggeris kepada murid, eloklah dilakukan melalui pelajaran bahasa Inggeris, bukan sains dan matematik. Dan gurunya perlulah mahir pula berbahasa Inggeris. Kita juga setuju murid belajar sains dan matematik. Dan ilmu kognitif mengatakan murid belajar ilmu dengan berkesan melalui bahasa ibundanya.

Apabila sains dan matematik diajarkan dalam bahasa Inggeris kepada murid yang tidak pun tahu berbahasa Inggeris, tentulah itu tidak wajar. Ini bertambah buruk apabila gurunya pun ada yang tidak mahir berbahasa Inggeris. Dalam sebuah pencerapan selama tiga hari, seorang guru sains biologi di sebuah sekolah di Kelantan, hanya menggunakan 83 buah perkataan Inggeris!

Kita menyokong murid belajar bahasa Inggeris, tetapi hendaklah diajar oleh guru yang mahir berbahasa Inggeris dalam kelas bahasa Inggeris.

Kita juga menyokong murid belajar sains dan matematik, tetapi hendaklah diajar oleh guru sains dan matematik, dan juga dalam bahasa yang difahami oleh murid (dan guru!) iaitu bahasa ibunda.

Namun, kita juga mengetahui, ada murid yang dapat memahami sains dan matematik melalui bahasa Inggeris, terutama sekali mereka yang sudah belajar berbahasa Inggeris di tadika dan di rumah. Dasar PPSMI ini sesuai untuk mereka. Itu satu persoalan lain.

Tiada ulasan: