Ahad, Mac 30, 2014

Suami saya, kereta saya, rumah saya..

Dalam berkomunikasi elakkan daripada terlalu banyak menggunakan rujukan ganti nama diri pertama seperti anak saya, suami saya, kereta saya, rumah besar saya, gelang emas saya, pinggan mangkuk saya dan banyak lagi. 

Ketika berbual, jangan asyik bercerita tentang diri kita sahaja. Sesekali bertanyalah khabar orang yang sedang berhadapan dengan kita seperti keluarga awak apa khabar?, awak pula apa ceritanya, saya bersetuju dengan awak dll. 

Komunikasi tidak berlaku hanya sehala dan hanya ingin orang lain saja yang mendengar cerita kita. Rimas jika kerap berdepan dengan orang-orang yang begini.

Indah hidup ini jika kita saling bertanya khabar, saling bertukar cerita. Sesekali ambil tahu juga tentang orang yang berhadapan dengan kita. Komunikasi tidak menjadi satu hala sahaja. Percakapan pasti jadi manis dan menggembirakan. 
#pesananbuatdiri

Isnin, Mac 17, 2014

Malas, cikgu!

Cikgu Ain memanggil salah seorang murid yang mendatangi tandas di sebelah bilik kami.
"Bolehkah awak tolong saya ke kelas 3B3 dan minta semua murid ke perpustakaan sekarang juga", kata Cikgu Ain kepada budak perempuan yang bersanggul tinggi itu. 
"Malas, cikgu!" kata murid itu lalu cepat-cepat melarikan diri sebelum Cikgu Ain membuka kitab tazkirahnya.
Terkejut beruk Cikgu Ain.
Silap di mana? Apa yang ada dalam fikirannya? 
Bagaimana dia memandang dunia? 
Ke mana dituju arah hidupnya?
Bagi seorang guru,
setiap murid 
ialah cita-citanya...

#ceritaguru

Ahad, Mac 09, 2014

Hei bodoh!

Dalam sejam saya berada di dalam bilik saya yang terletak di tepi tandas pelajar perempuan, sudah lebih 100 kali perkataan "bodoh" diungkapkan oleh mereka dengan bangga dan tanpa rasa segan silu. Semua ayat mesti berakhir dengan perkataan ini, contohnya, "Hei bodoh, cepat sikit!", "Mung nak ke mana tu, bodoh? ", "Bodoh, cikgu dah masuk kelaslah, bodoh" dan banyak lagi. 
Saya terasa makin bertambah-tambahlah tahap kebodohan anak-anak Melayuku ini dengan ungkapan yang sudah menjadi seperti doa harian itu...

Jumaat, Disember 13, 2013

Kuala Lumpur, mu tunggu aku datang!

13 Disember 2013
Meninggalkan tanah leluhur ke ibu kota.
Semoga selamat dalam perjalanan, semoga sentiasa dalam rahmat.


Rabu, November 20, 2013

Peperiksaan dunia lagi...


SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN BAHASA MELAYU STPM PENGGAL 1 dan juga untuk pelajar mengulang Penggal 1 esok. Sebelum melangkahkan kaki ke dewan peperiksaan, jangan lupa baca Bismillah dan selawat kepada junjungan besar kita, Nabi Muhammad S.A.W.  Sebelum mula menjawab, tarik nafas dan bacalah doa penerang hati, agar ingat apa yang telah dibaca dan yang telah diajar

Ingatlah fakta tentang asal usul, rumpun dan kekeluargaan dan sejarah perkembangan bahasa Melayu. Jangan terkeliru antara bunyi vokal, konsonan dan diftong. Fahamilah juga kaedah pengejaan kata bahasa Melayu sama ada kata asli ataupun ejaan kata pinjaman.

Susun dan olah isi karangan agar menjadi satu wacana yang lengkap, terjalin kemas dan berfokus. 
Tulislah jawapan dengan ayat yang lengkap, ada subjek dan ada predikatnya. Jangan dilupa tanda bacanya juga. Tulisan biar kemas dan tertib, sama besar dan sama condongnya agar senang dibaca dan menenangkan jiwa orang yang membacanya. 

Gunakanlah segala ilmu bahasa yang dipelajari untuk dimanfaatkan sepanjang hidup, bukan terbenam berakhir di dewan peperiksaan semata dan kemudian hancur entah ke mana.

Isnin, Oktober 21, 2013

Ringkas sangatlah!


Kadang-kadang maklumat penting yang disampaikan melalui laman sosial seperti Facebook tidak saya fahami kerana penggunaan ejaan kata  singkat dan bahasa yang digunakan. Contohnya; 

"Mhn kwn2 menydkhkan alfthah kpd arwh nnk saya yg tlh kmbli ke rahmtullah pg td.....smg roh nnk sy di tmptkn di klgn org2 yg briman......."

Bukanlah mengambil masa yang terlalu lama rasanya untuk menulisnya seperti ayat ini;

Mohon kawan-kawan menyedekahkan al-Fatihah kepada arwah nenek saya yang telah kembali ke rahmatullah pada pagi tadi. Semoga roh nenek saya ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman."

Mesej: Gunakanlah bahasa yang betul dan tepat, lebih-lebih lagi jika kita ialah guru bahasa Melayu atau pelajar jurusan bahasa Melayu yang seharusnya boleh menjadi suri teladan kepada orang lain.
Bahasa kita, tanggungjawab kita.

Khamis, Oktober 10, 2013

Kereta mewah...

Dalam satu sesi motivasi dengan pelajar-pelajar tingkatan 6, saya bertanya kepada mereka soalan ini, "Dalam masa 5 tahun lagi, cuba bayangkan apakah kenderaan yang akan kamu miliki?" 

Rata-rata jawapan mereka ialah BMW, Audi, Lamborghini, Mercedes,  Porshe dan pelbagai jenis kereta mewah yang lain. Tiada seorangpun yang menyebut kereta Proton Saga, Myvi, Viva hatta Toyota Vios, ataupun sekadar motor kapcai.

"Cuba intai dan jenguk kereta guru-guru kamu di tempat letak kereta di bawah tu. Ada berapa buah Ferrari dan Porshe yang kamu nampak?  Ada berapa buah Lamorghini yang dipakai oleh guru-guru kamu? Sedangkan sebahagian besar daripada mereka sudah berkhidmat lebih daripada 20 tahun."


Lalu saya memberikan contoh pelajar saya yang telah berjaya. Dr Safra misalnya. Tujuh lapan tahun yang lalu, beliau begitu tekun belajar, tidak pernah ponteng kelas, hormat guru, 10A+ SPM, 4.00 matrikulasi, mengikuti kursus perubatan di UMS, dan kemudian bertugas sebagai doktor di hospital kerajaan, sekarang memandu Toyota Vios dengan penuh rasa syukur dan bangga. 

Kata saya, cuba bandingkan pencapaiannya dengan anda semua - kerap tidak hadir sekolah, keputusan peperiksaan Penggal 1 dan Penggal 2 bawah 2.00 dan sebahagiannya masih gagal, mengeja pun masih salah, pengetahuan am tiada kerana kurang membaca, tetapi masih bercita-cita mahu menjadi kaya. 

Anda boleh memiliki kereta impian anda jika kita punya ibu bapa yang kaya raya, atau setidak-tidaknya punya bapa seorang menteri.

Mari kita buat sesuatu dalam masa yang tersisa ini untuk mengubah masa depan.  Jangan asyik dibuai mimpi, leka dan masih bermalas-malas.  Saya masih lagi yakin dan optimis kita mampu mengubah asal saja kita berusaha terutama pada saat akhir menjelangnya peperiksaan ini. 

Kalau tak pandai sikitpun tak apa, asal kaya budi bahasa,  baik tingkah laku,  umat yang taat.

Saya teringat kereta impian Kak Eina - Hammer. Saya hairan bagaimana kereta yang seperti kereta kebal ini menjadi impian Kak Eina.  Setelah beberapa bulan menjadi peguam, Kak Eina hanya mampu memiliki kereta Saga FLX, bukan Hammer yang menjadi impiannya!



Jumaat, September 06, 2013

Santun bahasa

Catatan 30 Syawal:

"Cikgu, ada Penyelia Apa Entah daripada Pejabat Pelajaran Daerah Zimbabwe ingin bertemu dengan cikgu di bilik mesyuarat", beritahu kerani sekolah melalui telefon.

"Assalamualaikum, tuan. Saya Cikgu Fariza Nurbaya. Tuan ingin berjumpa dengan saya?", saya memperkenalkan diri kepada Penyelia Apa Entah itu.

"Lamo dah mung mengajar di sekolah ni?", tanya Penyelia Apa Entah itu, sambil membelek-belek fail di tangannya, dan tanpa memandang saya langsung.

"Sudah hampir 10 tahun, tuan." jawab saya. Hati saya mula rasa sebal apabila penyelia itu ber-"aku" dan ber-"mung" dengan saya. Saya rasa seperti tidak dihormati.


"Sudah lama mung jadi GC?. Mung gred berapo?", tanya Penyelia Apa Entah itu lagi.

Saya pandang wajahnya yang tidak 'hensem' itu. "Sudah lamakah tuan mengenali saya? Rapat sangatkah hubungan kita?", tanya saya lembut. 

"Bakpo pulok?", tanya beliau.


"Maaflah tuan. Biasanya kita membahasakan diri kita dengan 'aku', 'mung', 'demo', 'kawe' dsb dengan orang yang kita rapat sahaja. Dengan orang yang kita belum kenal, lebih-lebih dalam konteks rasmi, gunakanlah kata ganti nama dan panggilan yang sesuai." jelas saya. Mukanya menjadi kelat.

Mari kita berbahasa dengan sebaik-baik bahasa.

Bahasa jiwa bangsa.
Salam Jumaat, 30 Syawal.

Khamis, September 05, 2013

Budi dan bahasa..

Catatan bahasa
5 September 2013


"Assalamualaikum. Awak Cikgu Fariza Nurbaya kan? Saya Encik XXY, Penolong Pegawai Pelajaran Daerah Zimbabwe. Awak Setiausaha Majlis Guru Cemerlang Daerah, kan? Saya mahu senarai Guru Cemerlang Bahasa Melayu Daerah Zimbabwe ini segera melalui e-mel", kata sang pegawai itu dengan suara yang sedikit angkuh.

"Waalaikumsalam. Ya, saya Cikgu Fariza. Maaf ya tuan, saya sedang minum pagi. Bolehkah saya e-melkan maklumat tersebut selepas saya minum nanti?", jawab saya.

"Saya mahu maklumat itu segera, sekarang juga!" kata sang pegawai sebelum meletakkan telefon.

Sebagai guru bahasa, saya selalu menyedarkan anak-anak murid saya tentang perlunya kita menggunakan bahasa dengan santun dan berhemah. Saya mengimpikan pegawai tersebut akan berkata seperti ini:


"Assalamualaikum. Puan Cikgu Fariza Nurbaya kan? Saya XXY, Penolong Pegawai Pelajaran Daerah Zimbabwe. Puan Setiausaha Majlis Guru Cemerlang Daerah, kan? Saya memerlukan senarai Guru Cemerlang Bahasa Melayu Daerah Zimbabwe ini. Jika tiada halangan pada pihak puan, saya pohon puan menghantarnya melalui e-mel. Kalau boleh sesegera yang boleh."

Jika ungkapan di atas lahir daripada mulut pegawai itu, rasa-rasanya tidak sampai 5 minit saya akan terus berbuat seperti yang dikehendaki. Oleh sebab saya guru yang 'sedikit nakal' dan sangat mementingkan kehalusan dan kesantunan berbahasa, maka maklumat tersebut saya e-melkan seminggu selepas itu. Lalalalala!!!


Rabu, September 04, 2013

Ikhlaslah!!

Catatan 4 September 2013

Semalam saya hanya sempat tidur sepicing semata-mata untuk menyiapkan bahan untuk Kem Akademik STPM Daerah Setiu. Dan, malam ini saya berharap agar dapat menyiapkan bahan untuk Kem Tutorial STPM Daerah Besut pula sebelum menjelang tengah malam. Saya sedang menepis hasutan syaitan yang sedang memujuk-mujuk saya agar menyiapkannya secara sambalewa. Saya tidak suka berdendam. Ikhlaslahhh!!

Like ·  · Promote · 
  • Ampuan Awang Allah bersama orang-orang yang benar sabar
  • Che Hasnah Ismail Ikhlas itu mesti, buat kerja juga mesti...jalan sampai ke batas, belayar sampai ke pulau.....
  • Nordin Ismail Profesional...ketepin hal2 yg x relevant....tahniah...
  • Rozaini Ahmad Alhamdulillah...smoga brjaya...amin
  • Nurul Khayra Aku seorg guru...kan...kan...cg Fariza Nurbaya??
  • Azmi Abe Mie biarkn tohmahan n cacian org. tuhan tahu niat d hati kita
  • Fariza Nurbaya Che Hasnah IsmailNurul Khayra, ada iblis pakai toncit berbisik2 di telinga saya, "Apa yang kau dapat haa? Kau hanya dapat SURAT TUNJUK SEBAB!!!".
  • Azmi Abe Mie tepiskan bisikan iblis dgn keikhlasan kita. jgn samakan kita dgn si pencaci n pengfitnah . kan g2 cg
  • Mohd Yusri Ibrahim Sebagai pendidik, kita berhadapan dengan dua wajah berbeza; 

    (i) Anak2 didik yang menduduki bangku sekolah. Sama ada mereka murid kita sepenuh masa atau murid sekolah lain, statusnya adalah sama. Mereka adalah insan mulia. Allah mengangkat darjat yang tinggi untuk mereka. Andai mereka mati dalam keadaan niat mereka betul, mati mereka dikira syahid dalam jihad fiisabilillah. Malaikat sentiasa membentangkan sayap membawa rahmat Allah kpd mereka. Andai mereka tidak berkemampuan dalam kewangan, pemerintah Islam wajib mengagihkan zakat kepada mereka. Begitulah mulianya mereka. Kegagalan seseorang guru menunaikan hak mereka, pastinya pembalasan yg perit menanti di sisi Allah. Sebaliknya guru yg menunaikan hak mereka, atau berkhidmat melebihi hak mereka, pastinya mendapat ganjaran yang besar daripada Allah yang maha kaya itu.

    (ii) Wajah segelintir pegawai pendidikan (sesetengahnya bukan pegawai pun, hanya penyelia je) yang menjadi alat dan perkakas orang lain. Majoriti mereka ini tidak kompeten pun dalam tugas. Mereka menduduki pos itu kerana ada kabel2 politik dan tangan2 ghaib yg mencatur. Wajah mereka sgt hodoh dan meloyakan. Mereka tidak menumpukan sepenuhnya kpd tugas dan amanah yg diberi, sebalilnya sibuk berpolitik di dalam organisasi pendidikan dan di luar organisasi. Menjelang musim pilihanraya, mereka akan create pelbagai program utk menghimpunkan guru supaya boleh bertemu dan dikempen oleh orang2 politik yg menjadi gembala mereka. Mereka melakukan tanpa malu dan segan, tersengih-sengih dgn wajah yg menjelekkan. Mereka turut menjadi mata dan telinga orang politik utk mengenal pasti cikgu2 yg tidak sealiran dgn tuan mereka, serta memikirkan apakah pembalasan yg sesuai utk cikgu2 tersebut. Jumlah mereka hanya kecil, tapi memberi kesan besar kpd dunia pendidikan. Pegawai2 lain di pejabat dan di jabatan pendidikan khususnya yg kompeten dgn tugas turut meluat dgn perangai jamban mereka.

    Sebagai guru yang baik, berusahalah dgn gigih utk wajah yg pertama tadi, persetankan wajah kedua yang buruk itu.
  • Nur Aeis Gantikan bisikan jahat itu dengan bayangan indah teguhnya pepohon yang berbuah lebat di tepi jalan, lemparan batu dibalas dengan manisnya buah.
  • Rugayah Rog Lawan iblis tu...x rugi begitu...serlahkn jasamu...seikhlas hatimu..balasan Allah sudah tentu...
  • Sabarriah Shukur Salam, Fariza , sesungguhnya Allah bersama dengan orang yang bertaqwa dan mereka orang yang baik. Yang utama ialah niat untuk beramal...peduli apa pun yang datang menghalang. ..teruskan niat itu...Semoga terus kuat / tabah/gagah/ berdaya jitu utk mencapai niat yang bsik itu....
  • Fariza Nurbaya Terima kasih semua. Terima kasih Dr Mohd Yusri Ibrahim. Frasa 'perangai jamban' memang tragis walaupun memang seharusnya begitulah!!
  • Anisah A. Mubin Takpa Za, Kerja buat yang dilakukan dengan ikhlas dan tekun akan menjadi ibadat di sisi Allah insyaallah. Ketepikan yang remeh dan yang temeh...
  • Fariza Nurbaya Persoalan harga diri, reputasi, persepsi, dimalukan bukan suatu perkara yang remeh-temeh pada saya, Kak Nisah. Tak tahulah orang lain...
  • Ustaz Abdul Manan Ali Farizaaa jangan terlalu memaksa dirimu. Kalau kita sakit terlantar dihospital. Kita dan keluarga jugak yang susah. Orang lain hanya tumpang simpati saja. Anyway keep up the good work.
  • Moktar Hussain First time jumpa 'sambalewa'.
  • Papa Hensems tahniah... begituksh
  • Fadzilah Amzah atas semua kerja yang ikhlas, Allah akan beri ganjaran yang setimpal.
  • Fariza Nurbaya Terima kasih sahabatku Ustaz Abdul Manan Ali atas doanya...