Selasa, September 06, 2016

Cerita tentang Cikgu Fariza Nurbaya...

Tiada yang lebih indah dalam diari kehidupan seorang guru dan rasa terharu apabila namanya menjadi satu watak penting dalam rimbun ingatan anak-anak muridnya. Biar berpuluh-puluh atau berbelas-belas tahun sudah berlalu...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Petang tadi setelah bersua dengan Cikgu Fariza Nurbaya di Hospital Raja Perempuan Zainab, Kota Bharu, saya rasa terpanggil untuk meluahkan apa yang saya pendamkan tentang cikgu.
13 tahun lalu, saya dan kawan-kawan yang lain merupakan kumpulan pertama yang menjadi pelajar STPM di SMK Putra. Saya ketika itu seorang pelajar yang pasif, jarang untuk bangun menjawab soalan yang cikgu utarakan apatah lagi bertanya perkara yang saya tidak faham. Tetapi apabila bersama dengan kawan-kawan, saya bertukar watak menjadi seorang yang aktif.
Sepanjang saya menjadi pelajar cikgu, saya sering perhatikan cara cikgu mengajar. Dari gaya mimik muka sehingga bentuk mulut yang membundar untuk mengajar kami menyebut sesuatu huruf contohnya é taling, é pepet. Semua saya ingat apa yang cikgu ajar. Bahasa kasar, bahasa halus, semualah! Cuma, saya tidak yakin untuk bangun menjawab apabila cikgu utarakan soalan.
Apabila keputusan STPM 2004 diumumkan, saya balik ke rumah sambil menangis. Saya gagal Pengajian Am. Mata pelajaran lain saya dapat CGPA yang bagus lebih-lebih lagi subjek yang cikgu ajar, iaitu BAHASA MELAYU. Kawan-kawan lain sambung pelajaran ke universiti. Saya? Kerja kilang elekronik di Penang. Mak saya pujuk saya untuk ambil balik STPM. Sedikit sebanyak saya rasa tercabar apabila melihat kawan-kawan saya ke universiti dan cikgu beri pujian.
Saya berhenti kerja dan balik ke kampung. Saya mendaftarkan diri di sekolah swasta, dalam sebulan hanya 3-4 kali saya masuk ke kelas. Yang lain, saya ponteng. Saya belajar di rumah sebab saya tiada kawan-kawan yang rapat dengan saya di situ. Apabila menjawab soalan BAHASA MELAYU, saya seolah-olah ternampak-nampak muka cikgu sedang memberi jawapan kepada saya. Soalan yang keluar kebanyakan soalan yang sering cikgu soal di dalam kelas. Laju betul saya menjawab soalan.😁😁
Apabila keputusan STPM keluar, alhamdullilah. Saya lulus dengan CGPA yang bagus dan mendapat tawaran ke universiti. Tetapi saya menolak tawaran tu sebab saya tidak mahu menghampakan mak dan ayah saya yang mahukan saya belajar dalam bidang kejururawatan. Pada waktu itu saya dapat 3 tawaran, universiti, kejururawatan dan juga pertanian. Saya memenuhi permintaan mereka biarpun bidang itu bukanlah bidang yang saya minat.
Sepanjang belajar bidang kejururawatan, saya hanya menjadi 'silent reader' kepada status-status FB cikgu. Nasihat, kata-kata cikgu saya ikut diam-diam. Nak berbalas komen dengan cikgu saya segan. Tips komunikasi cikgu saya sering diam-diam gunakan apabila berurusan dengan peniaga atas talian. Kelakar apabila dikenang.
Sekarang apabila terjebak dalam bidang kesihatan, saya perlu buang perasaan segan, takut-takut sebab saya bekerja dengan masyarakat. Dulu setiap kali balik ke kampung, saya teringin nak ke rumah cikgu untuk bertanya khabar, tapi saya segan. Cemburu tengok kawan-kawan bergambar dengan cikgu setiap kali hari raya.🙈🙈🙈.
Sebab itulah saya melawat cikgu di BUKIT tempoh hari. Banyak perkara saya nak bercerita dengan cikgu tetapi melihat wajah cikgu saya kelu nak bercerita. Risau kalau-kalau perbualan saya menyentuh hal yang sensitif buat cikgu. Saya dapat rasakan duka yang cikgu tanggung apabila melihat ubat-ubatan yang cikgu ambil di farmasi tadi. Saya hanya mampu menyimpan sayu di dalam hati. Segala senyum cikgu, celoteh cikgu tadi sarat dengan duka. Ubat yang cikgu makan itu menunjukkan betapa kesakitan yang cikgu tanggung.
Tabahlah cikgu. Moga Allah selalu melindungi Cikgu Fariza Nurbaya.
Maafkan saya cikgu sekiranya tulisan saya ni terlalu panjang.
Afewa Abdul Rahman
Dermax Superskin Mekwa Matyo

Khamis, April 28, 2016

Guru tua..

Cikgu Timah melihat-lihat jam pada tangannya. Lagi 15 minit kelas bahasa Melayu Tingkatan 4SI4 yang terletak di tingkat 4 blok hujung itu akan bermula. Bahan-bahan pengajaran sudah dimasukkan ke dalam kotak. Dia perlu bergerak sekarang. Dengan lututnya yang bengkak dan usia lebih separuh abad, tidak mungkin dia dapat bergerak dengan pantas seperti zaman mudanya dulu. Dia perlu bergerak lebih awal.

Menapak anak-anak tangga menuju ke tingkat 4 seperti dia membilang hari-hari terakhirnya sebagai guru. Ah, ini pilihannya - menjadi guru hingga bersara. Pekerjaan yang sudah lebih 30 tahun itu sudah menjadi sebati dengan hidupnya. Tugas memanusiakan manusia bukan tugas yang mudah. Kalaulah mereka mesin, boleh dibaiki mana yang rosak, boleh dirawat bahagian yang bermasalah. Tetapi mereka manusia.

"Cikgu, tepi sikit. Kami nak lalu!", kata budak perempuan bersanggul tinggi dan bersuara lantang itu mengejutkan Cikgu Timah. Betapa berbezanya sikap dan tingkah laku murid-murid sekarang berbanding 30 tahun yang lalu. Cakap mereka kuat, mengilai-ngilai seperti hantu Kak Limah dan sedikitpun tidak segan untuk mencarut di depan guru. Cikgu Timah berhenti sekejap, mengurut-ngurut dadanya yang tiba-tiba terasa pedih. Selepas kelas nanti Cikgu Timah akan ke pejabat, mengisi borang pencen.

Isnin, April 25, 2016

erti kehilangan..

cinta adalah kegembiraan yang tersisa
jika nanti suatu pagi
tak lagi kata-kataku menyapa seperti biasa
dan hanya bisa kautemukan dalam mimpi
baru kautahu erti kehilangan

Guru hebat...

"Cikgu!!! Tak sabar kami nak beritahu cikgu ni. Tadi kami mengikuti ceramah teknik menjawab soalan selama 2 jam. Huraian guru yang jadi penceramah tu sukar kami fahami. Yang susah jadi lagi rumit. Cakapnya cepat. Kami dah biasa belajar dengan cikgu. Pengajaran dan huraian cikgu lebih jelas dan senang difahami", mengadu Cik X dan kawan-kawannya.

"Awak, ingat tak pesanan saya? Walau bagaimanapun cara guru itu mengajar, jangan merungut. Cuba fahamkan dan beri tumpuan. Setiap guru mempunyai kaedah yang berlainan", pujuk saya.

"Cikgu, untuk dua jam ceramah itu hanya satu jam sahaja dia mengajar. Satu jam lagi dia bercerita tentang kehebatan dia. Dia Guru Cemerlang, Munsyi, pembina modul, penggubal soalan, berceramah sana sini dan banyak lagi. Dia juga penasihat bahasa kepada Menteri Besar, tau", Cik Y pula mengadu.

"Wah, awak semua bertuah dan patut berbangga kerana dapat berguru dengan guru hebat", kata saya.

"Tapi cikgu kan pernah pesan, jika kita hebat janganlah kita bercerita tentang kehebatan kita kepada orang. Biar orang lain yang mengiktiraf kehebatan kita, kan. Cikgu juga pernah berkata, kita tidak akan jatuh hina kerana merendah diri, dan tidak akan tinggi melangit jika membesar diri, kan? Saya ingat sangat tu", kata Cik Z pula.

"Err... hmmm!", saya hanya tersenyum sambil menggumam.

Ahad, April 24, 2016

namamu...

malam ini ingin kulupakan namamu
mahu lelapkan mata
sampai nanti esok terang
lenyap aku dalam diam
sungguh!

Sabtu, April 23, 2016

berguru kepalang ajar...

barang siapa mahu menjadi guru
biarkan dia mulai mengajar dirinya sendiri
sebelum mengajar orang lain
dan biarkan dia mengajar dengan teladan
sebelum mengajar dengan kata-kata.
-kahlil gibran

Jumaat, April 22, 2016

Berkiblatkan peperiksaan!


Sistem pendidikan kita memang berkiblatkan peperiksaan. Setiap guru yang masuk ke kelas akan terus membahagi-bahagikan kertas latihan/ kertas ujian, pelajar menjawab soalan dan kemudian guru membacakan/ berbincang dengan pelajar jawapan yang tepat. Kelas-kelas tambahan/ tuisyen yang dilaksanakan siang, malam dan hujung minggu juga melakukan perkara yang sama. UPSR, PT3, SPM, STPM, sama sahaja!

Pendidikan dan proses mendidik seharusnya begitukah? 
Saya mula cuak...

Rabu, April 20, 2016

guru itu cahaya

guru itu seharusnya jadi cahaya
menerangi jalan
menjadikan orang senang dan tenang
membebaskan dan tidak menekan
menuntut ilmu itu jadi mudah dan mendamaikan.

Sabtu, April 16, 2016

aku tak pernah merasa cukup...

seperti puisi yang kautuliskan
seperti nyanyi yang kaulantunkan 
seperti senyum yang kausunggingkan
seperti pandang yang kaukerlingkan
seperti cinta yang kauberikan 
aku tak pernah
tak pernah merasa cukup
-andrea hirata

Isnin, April 11, 2016

rindu ibu..

Ketika mengajar di salah sebuah kelas tengah hari tadi, tiba-tiba terdengar bunyi tapak kaki sekumpulan pelajar kelas lain yang cuba melarikan diri daripada ditangkap guru disiplin. 

"Pelajar-pelajar, apakah yang sedang dilakukan oleh ibu bapa awak semua sekarang, pada waktu ini?", tanya saya kepada pelajar di dalam kelas saya.

"Mak saya bekerja sebagai tukang sapu di maktab, cikgu", kata salah seorang pelajar lelaki.

"Ayah saya tukang rumah, sekarang sedang menyiapkan rumah orang", kata seorang lagi pelajar.

"Oh, ayah awak mungkin sedang menggaul simen atau sedang mengangkat batu-bata pada waktu panas terik ni, kan?", kata saya.


"Ya, cikgu!"


"Mak saya bekerja di kilang keropok, menyiang ikan. Sehari mak diberi upah sebanyak RM30.00
", kata seorang pelajar perempuan.


"Bayangkan kalaulah ibu bapa pelajar yang ponteng itu tahu bahawa anak-anak mereka sedang berpeluh-peluh kerana melarikan diri daripada ditangkap guru disiplin, tentu luluh hati mereka. Mereka pula berpeluh-peluh menggunakan tulang empat kerat bekerja mencari rezeki untuk menyara anak-anak. Sedih kan?", kata saya.


"Ya, cikgu!", kata pelajar-pelajar itu.


Kelas yang tadinya agak bising tiba-tiba menjadi sunyi. Tiada lagi yang berbual kosong. 

Semuanya tekun menyiapkan tugasan yang diberikan.

Jumaat, April 08, 2016

sedikit tapi memberi makna...

Cerita semalam:

Ketika mahu membayar harga makanan yang dibeli, penjual memberitahu bahawa harga makanan saya telah dibayar oleh seseorang. Saya meninjau sekeliling melihat wajah-wajah pengunjung gerai tersebut mungkin ada yang saya kenali. Seorangpun tidak saya kenali. 

Dari jauh terdengar nama saya seperti disebut-sebut oleh sekumpulan anak muda. Saya berpaling ke arah mereka dan melihat mereka tersenyum memandang saya.

"Cikgu Fariza Nurbaya ke tu?"

Saya mengangguk dan mendekati mereka serta mengucapkan terima kasih kerana membayarkan harga makanan saya. 

"Sikit je tu cikgu berbanding dengan jasa cikgu", kata salah seorang pemuda tersebut. 


"Cikgu mungkin tidak mengenali kami kerana cikgu tidak mengajar kami. Saya bodoh, belajar di kelas belakang. Tapi, saya ingat sangat cikgu walaupun cikgu hanya masuk ke kelas saya sekali untuk jadual relief".


"Oh, saya berleter ke masa tu?"


"Tak. Cikgu bagi tazkirah. Nasihat dan tazkirah yang cikgu bagi tu saya ingat sampai hari ini."


Tersentuh saya. Kata-kata walaupun sedikit boleh memberi makna kepada orang lain dan kekal ingat sampai bila-bila. 


Mari kita bercakap yang baik-baiklah!

Khamis, April 07, 2016

rindu...

dua mata hitam adalah  mata hati yang biru
dua mata hitam sangat kenal bahasa rindu
rindu bukanlah milik perempuan melulu
dan keduanya sama tahu, dan keduanya tanpa malu
dua mata hitam terbenam di daging yang wangi 
kecantikan tanpa sutra, tanpa pelangi
dua mata hitam adalah rumah yang temaram
secangkir kopi sore hari dan kenangan yang terpendam
WS Rendra

Rabu, April 06, 2016

Kepimpinan Intruksional

Pemimpin pendidikan mestilah dipilih daripada guru yang mampu mengaplikasikan konsep kepemimpinan instruksional. Mereka sendiri boleh membimbing guru dalam memahami teori pembelajaran dan menyesuaikannya dengan kaedah dan teknik pengajaran terkini yang akhirnya dapat mempertingkat kualiti pengajaran dan pembelajaran murid.

Pengurus pendidikan yang mengetuai mana-mana organisasi sama ada sekolah, PPD atau JPN mestilah dipilih daripada mereka yang telah mencapai tahap yang terbaik dalam amalan p&p, berupaya untuk menggerakkan orang lain untuk bertindak, menjadi model teladan serta pemandu jalan, bahkan mampu menggerakkan hati orang yang dipimpin untuk bekerja. 

Mereka harus meletakkan peranan secara seimbang, bukan sahaja dalam menguruskan organisasi yang bersifat rutin, malah meluangkan masa yang saksama untuk menggerakkan dirinya sebagai pemimpin instruksional. Pemimpin mungkin memiliki segala idea besar atau wawasan agung tetapi jika tindakan tidak diambil atau dilaksanakan, tiada apa yang boleh dihasilkan. Pemimpin instruksional mampu melaksanakan pelbagai tugas seperti pencerapan di bilik darjah, pembangunan staf dan pembangunan kurikulum.


Peranan yang penting dan bermakna sebagai pemimpin instruksional ialah mereka perlu memberi tumpuan kepada arahan dan tunjuk ajar, berkongsi bersama dalam membuat keputusan, pembimbing dan pembantu secara langsung kepada guru, membangunkan kelompok, menggerakkan perkembangan staf, membangunkan kurikulum dan menggerakkan kajian tindakan.  Pemimpin instruktional harus menterjemahkan peranan utama mereka sebagai pemimpin kecemerlangan pembelajaran.


Bagi mencapai hasrat ini, pemimpin instruksional perlu memahami dan menghayati kemahiran-kemahiran yang kait-mengait yang memberi sumbangan kepada keberkesanan sesebuah organisasi pendidikan iaitu kepimpinan yang mantap dan positif, pengharapan yang tinggi, pemantauan kemajuan murid, tanggungjawab dan penglibatan murid dalam kehidupan sekolah, ganjaran dan insentif kepada guru, penglibatan ibu bapa di sekolah, perancangan bersama dan pendekatan-pendekatan yang konsisten kepada murid dan penekanan kepada aspek pencapaian akademik melalui satu kaedah penilaian yang berterusan.


Persoalannya, mampukah pemimpin/ pengurus pendidikan yang dilantik sekarang memenuhi fungsi-fungsi di atas? Atau, masihkah pemilihan dibuat atas dasar kronisme atau atas dasar 'warna' apa yang mereka anuti?
Sekian.
‪#‎edisibebel‬

Selasa, April 05, 2016

kekal diam..

sering saja aku berharap
tika aku bertanya
antara bayu dan laut
antara bulan dan bintang
antara awan dan hujan
bahawa kau akan memilihku
lebih daripada semua pilihan
meski telah aku tahu
sering saja pertanyaanku
tenggelam tanpa jawapan
lalu
aku juga memilih untuk kekal diam...

Selasa, Mac 22, 2016

Belajar untuk peperiksaan!

Dalam sistem pendidikan di Malaysia, murid yang bijak tidak semestinya akan menjadi seorang murid yang cemerlang jika mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang teknik dan kaedah menjawab soalan peperiksaan sebagaimana yang dikehendaki oleh penggubal soalan. 

Jadi, tugas guru selain menyampaikan ilmu pengetahuan kepada murid-murid, mereka juga perlu tahu tentang kaedah menjawab untuk membolehkan murid-murid mendapat markah yang baik dalam peperiksaan. Kadang-kadang tugas kedua itu mengganggu proses penyampaian ilmu secara alami. Ilmu yang diperoleh pula tidak kekal lama dan biasanya hilang terbenam di kertas ujian semata-mata.

‪#‎edisibebel‬