Isnin, November 01, 2010

"Nate mano maghi tu?"

Hari ini berlangsung mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Sekolah. Pelbagai isu dan masalah dibincangkan, program-program terakhir peningkatan prestasi peperiksaan, program pembangunan staf, termasuklah disiplin, dan perihal kelakuan pelajar yang semakin tidak mendengar kata. Mengeluh guru-guru, masing-masing mengadu hal anak-anak murid yang semakin biadab. Seorang guru menceritakan kebiadaban pelajarnya yang mengungkapkan kata-kata "Nate mano maghi tu?" (binatang apa yang datang tu?) ketika dia berjalan ke kelasnya untuk mengajar hari ini. Guru itu terkedu tidak terkata.

Kalau mahu diperincikan satu persatu nistaan dan kebiadaban yang pernah dilontarkan oleh anak-anak pedalaman ini kepada guru-guru mereka, rasanya ramai yang tidak akan percaya bahawa perkara seperti ini boleh berlaku terutama dalam kalangan masyarakat luar bandar yang kononnya masih tekal dan masih tinggi menjunjung adat budaya pusaka bangsa yang lembut berhemah dan berbudi bahasa. Di manakah silapnya? Ibu bapa? Sekolah? Persekitaran? Atau sistem pendidikan kita?

Inilah realitinya yang harus dihadapi oleh guru-guru di sekolah luar bandar hari ini. Aku yang mendengarnya pula rasa tersentuh dan tersebak seketika, bersimpati dengan masalah yang dialami oleh rakan-rakan. Sebagai guru kelas prauniversiti, saya jarang berdepan dengan perangai pelajar seperti ini.

Mengajar di sekolah luar bandar memerlukan guru-guru yang tabah dan tahan diuji. Mereka datang ke sekolah tanpa matlamat dan hala tuju dan sebahagian daripada mereka mengalami masalah penguasaan asas 2M yang menyebabkan mereka tidak dapat mengikuti isi pelajaran dengan baik. Malang sungguh, mereka hilang dan rugi dalam banyak perkara, tiada ilmu dunia, kurang ilmu akhirat, miskin budi bahasa, miskin harta benda. Lalu apa lagi yang tinggal untuk mereka? Tidak hairanlah, gejala penyalahgunaan dadah, anak luar nikah, sumbang mahram, pergaulan bebas bukan lagi perkara yang luar biasa berlaku di sini.

Kadang-kadang, kasihan melihat cikgu-cikgu di sini. Mereka kadang-kadang hampir putus asa dalam usaha mengubah haluan dan perubahan hidup pelajar-pelajarnya. Sikap degil, malas, biadab menyebabkan kesabaran dan kekentalan itu menjadi begitu tipis sekali. Sesungguhnya kita hamba Tuhan yang lemah, amat lemah.

Semoga kita semua akan terus diberi kekuatan dan kesabaran untuk mendidik anak-anak desa ini. Walaupun bukan untuk menghasilkan pelajar yang mampu mendapat sekian banyak A tapi sekurang-kurangnya, walaupun mereka agak kurang cerdik, tapi mempunyai budi pekerti yang baik. Malangnya mereka tiada kedua-duanya!!

Betullah kata Cikgu Jimie:
Jika hari ini kita kehilangan erti SABAR seorang guru dek kenakalan muridnya,
jika hari ini, kita kehilangan SEMANGAT seorang guru dek kemalasan muridnya,
ingatlah, masih ada murid yang ingin berjaya.

Teruskanlah USAHA dan IKHLASkan diri untuk memajukan anak bangsa. Insya-Allah, Allah akan berikan ganjarannya. Guru insan paling bertuah lantaran menaburkan ilmu yang bermanfaat, bakal dituai hasilnya di negeri akhirat kelak. Amin.

Tiada ulasan: