Ahad, Mac 30, 2014

Suami saya, kereta saya, rumah saya..

Dalam berkomunikasi elakkan daripada terlalu banyak menggunakan rujukan ganti nama diri pertama seperti anak saya, suami saya, kereta saya, rumah besar saya, gelang emas saya, pinggan mangkuk saya dan banyak lagi. 

Ketika berbual, jangan asyik bercerita tentang diri kita sahaja. Sesekali bertanyalah khabar orang yang sedang berhadapan dengan kita seperti keluarga awak apa khabar?, awak pula apa ceritanya, saya bersetuju dengan awak dll. 

Komunikasi tidak berlaku hanya sehala dan hanya ingin orang lain saja yang mendengar cerita kita. Rimas jika kerap berdepan dengan orang-orang yang begini.

Indah hidup ini jika kita saling bertanya khabar, saling bertukar cerita. Sesekali ambil tahu juga tentang orang yang berhadapan dengan kita. Komunikasi tidak menjadi satu hala sahaja. Percakapan pasti jadi manis dan menggembirakan. 
#pesananbuatdiri

Tiada ulasan: