Sabtu, September 20, 2008

Malam Lailatul Qadar dan PTK

Dalam mengharungi hari-hari terakhir Ramadan dan merebut malam Lailatul Qadar, ada sesetengah daripada kita yang mula pening memikirkan kursus PTK yang bakal mereka hadiri dan penulisan tugasan khas PTK ulangan yang perlu dihantar selepas Aidilfitri nanti. Maka bermulalah era Pening, seakan-akan mahu pengsan, Tidak Keruan, tension, tertekan, kacau, keluh-kesah, kelam-kabut dan pelbagai P, T dan K lagi.

Hari ini, ramai rakan guru kita telah menerima keputusan kursus PTK DG44 Kohot 6 dan 7 tahun 2008. Ada yang melompat-lompat kegembiraan apabila mendapati mereka lulus dengan Aras Cemerlang (IV). Ada yang sugul apabila menerima keputusan yang menghampakan dan tersasar daripada impian mereka. Bersyukurlah jika mendapat Aras III kerana sekurang-kurangnya telah melayakkan diri anda untuk naik ke gred jawatan yang lebih tinggi. Semoga dengan keputusan yang diperolehi tidak akan menjejaskan kerja buat kita sebagai guru dan kepada mereka yang mendapat keputusan cemerlang, semoga akan bertambahlah semangat untuk bekerja lebih gigih dalam mendidik anak bangsa kita.

Sebagai panduan untuk menghilangkan segala panik, tension dan kerungsingan, saya perturunkan beberapa panduan asas bagi menangani masalah penulisan tugasan khas PTK terutama bagi guru-guru yang akan menghadapi kursus PTK DG44 dan Ulangan PTK Bil 2/2008. Kita telah sedia maklum bahawa antara komponen yang dinilai untuk tahap kompetensi guru-guru pada tahap TK3 dan TK4 ialah Kertas Tugasan Khas (Esei 20 muka surat), Persembahan Individu, Pengucapan Awam dalam Bahasa Inggeris, Persembahan Berkumpulan, dan Ujian Akhir Kursus. Markah untuk setiap satu komponen ialah 100 markah tetapi mempunyai skor atau wajaran yang berbeza.

Bagi penulisan tugasan khas, tuan-tuan dan puan-puan diperuntukkan masa selama 1 bulan untuk menyiapkan esei sepanjang 18 hingga 20 muka surat. Sediakan jadual kerja yang perlu dilaksanakan supaya tuan-tuan dan puan-puan tidak bekerja secara ’last minutes’. Mulakan dengan memilih tajuk esei yang sesuai dan pilihlah tajuk yang berkait rapat dengan bidang tugas tuan-tuan dan puan-puan. Biasanya Soalan 1 berkisar tentang Nilai dan Etika Perkidmatan Awam yang perlu dikaitkan dengan tugas seharian tuan-tuan dan puan-puan sama ada dalam bidang pengurusan dan pentadbiran atau pengajaran dan pembelajaran. Setelah tajuk yang sesuai dipilih, rangka isi esei supaya tidak lari daripada kehendak soalan.

Ringkasan Eksekutif (lebih kurang sinopsis) mestilah ditulis dalam satu halaman diikuti oleh pendahuluan. Ringkasan eksekutif ialah gambaran awal perkara-perkara yang akan dibincangkan dalam esei. Selepas pendahuluan, jangan lupa membuat interpretasi frasa dan konsep-konsep penting yang terdapat dalam soalan. Untuk bahagian pendahuluan dan tafsiran frasa, seelok-eloknya ditulis tidak lebih 3 halaman.

Untuk bahagian ISI pula, anda digalakkan untuk menulis 6 isi kerana biasanya 5 isi terbaik akan diambil kira. Satu isi sebaik-baiknya dihuraikan dalam 3 halaman yang merangkumi fakta, huraian/ analisis/ contoh dan kesimpulan kecil. Huraian dan contoh mestilah berkisar dengan perkara yang telah anda laksanakan dalam organisasi. Kesimpulan kecil ialah rumusan atau penegasan terhadap isi yang telah dibincangkan. Pada bahagian akhir, jangan lupa Rumusan Keseluruhan daripada apa yang telah dibincangkan. Di sini tuan-tuan dan puan dikehendaki membuat 'extrapolation" iaitu mengaitkan atau melanjutkan isi-isi yang telah dikemukakan dengan jangkaan-jangkaan masa depan dunia pendidikan kita, contohnya dengan menyimpulkan isi-isi tersebut dengan harapan untuk mewujudkan sitem pendidikan di Malaysia bertaraf dunia, atau untuk mencapai Wawasan 2020, mencapai matlamat yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan sebagainya.

Beberapa panduan menulis ISI bagi TK3 DG44:

1.Gaya penulisan dan pengolahan analisis setiap isi mesti mengikut format aplikasi.
2.Huraian bagi setiap fakta atau langkah yang diberi mestilah berdasarkan pengalaman tugas.
3.Ganti nama ’saya’ perlu digunakan sentiasa untuk menjelaskan setiap perkara
4.Setiap huraian analisis isi mesti menggambarkan perkara yang telah berlaku atau yang telah dilaksanakan, bukan yang belum berlaku atau belum dilaksanakan. Contohnya:
-saya telah merancang dan melaksanakan...
-saya telah menggerakkan ahli pasukan...
-saya telah menggubal pelan tindakan...
-saya dan guru-guru di sekolah saya/ institusi saya telah melaksanakan...

5.Pastikan kesimpulan kecil ditulis bagi setiap isi. Kesimpulan kecil seharusnya ditulis dalam satu perenggan (6-7 ayat) dan pengakhiran bagi setiap kesimpulan kecil perlu dikaitkan dengan kehendak soalan.
6. Jangan lupa membuat rumusan keseluruhan pada bahagian akhir esei. Pastikan anda membuat rumusan dalam satu halaman.
7. Senarai bibliografi janganlah lebih satu halaman.

Anda tidak perlu memasukkan lampiran-lampiran dan gambar-gambar yang tidak berkaitan kerana perbuatan ini hanya akan menyebabkan bilangan muka surat esei anda akan lebih daripada bilangan yang telah ditetapkan. SELAMAT MENULIS ESEI!

Tiada ulasan: