Jumaat, Disember 25, 2009

Keputusan PMR 2009 dan kambing hitam...

24 Disember- keputusan PMR diumumkan. Tahniah diucapkan kepada sekolah-sekolah yang berjaya mendapat sekian banyak dan sekian ramai 8A. Bercakap tentang keputusan PMR ni taklah begitu seronok sangat lebih-lebih lagi apabila mengenangkan keputusan sekolahku. Keputusannya biasa-biasa sahaja dan sama seperti tahun yang sudah-sudah. Keputusan yang tipikal bagi sebuah sekolah kampung yang rata-rata dipenuhi oleh anak petani, penoreh getah, buruh, yang ibu bapa mereka menyerahkan 100% kepercayaan terhadap sekolah dan guru-gurunya. Mereka ke sekolah tanpa motivasi dan semangat dan sebahagian daripada mereka masih belum menguasai kemahiran 2M.

Di sini juga, jarang ada ibu bapa yang datang untuk bertanya khabar hal pelajaran anak-anak mereka. Saya sedar tentang kegigihan dan ketekunan guru-guru di sekolah saya dalam memandaikan pelajar-pelajar ini. Saya juga sedar ada sebahagian daripada guru yang mungkin sudah putus semangat, sekadar melaksanakan tugas-tugas wajib sahaja. Yang lebih parah terdapat juga guru yang kurang komited dengan tugas mereka dan berada dalam zon selesa dan tidak berbuat apa-apa.

Saya tidak mahu bercakap tentang peperiksaan PMR kerana mungkin saya tidak banyak terlibat secara khusus dalam program kecemerlangan PMR di sekolah kecuali penyelarasan di peringkat panitia di bawah seliaan saya sahaja. Mungkin saya tidak mampu menjadi suri teladan kepada guru-guru di sekolah saya kerana apa yang saya usahakan untuk meningkatkan pencapaian mata pelajaran kepakaran saya tidak dijadikan penduan dan contoh oleh guru-guru. Mungkin juga saya lemah dalam pengurusan panitia di sekolah saya. Tahun 2010 mungkin menjadi tahun yang semakin mencabar kerana banyak perkara yang perlu saya lakukan. Saya perlu bekerja lebih kuat tapi mampukah saya lakukan semuanya tanpa sokongan daripada guru-guru lain??

Saya sedar bahawa kedudukan saya sering dijadikan "kambing hitam" untuk menutup kelemahan-kelemahan yang berlaku dalam organisasi. Orang sering melihat saya sebagai SMK Putra dan SMK Putra sebagai saya. Seorang rakan yang bertugas di JPN menanyakan saya tentang keputusan PMR sekolah dan apabila diberikan jawapan bahawa keputusannya tidak begitu memberangsangkan, kata beliau kepada saya.. "Nampaknya sebagai GC, anda perlu bekerja dengan lebih kuat.." Apa saja kejayaan atau kemerosotan akan dikaitkan dengan saya. Ahh.... ke mana perginya orang lain?? Mampukah saya bekerja seorang diri??? Masih belum kuatkah lagi saya bekerja???

Masih saya ingat lagi, seorang guru tua di sekolah saya pernah mengherdik saya, "Bukankah mung (kamu)ini Guru Cemerlang. Mung sepatutnya mengajar budak-budak yang masih belum pandai membaca kat sekolah ni sehingga mereka menjadi pandai. Setakat mengajar di tingkatan 6, semua orang boleh mengajar" Terkedu juga saya mendengarnya, lalu saya menjawab, "Cikgu, kalau boleh semua kelas di sekolah ini, biarlah saya yang ajar. Kalau cikgu rasa mengajar di tingkatan 6 itu mudah, cikgu ambil alihlah kelas saya, biar saya mengajar kelas-kelas cikgu tu. Tapi ingat, saya mahu cikgu buat lebih baik daripada saya dan keputusan peperiksaannya mestilah lebih cemerlang daripada saya". Guru tua itu terdiam dan sampai sekarang dia tidak lagi menegur saya.

Dalam saya berhempas-pulas menyediakan bahan P&P dan menggunakan semua ruang untuk memastikan kejayaan pelajar-pelajar, ramai rakan masih mampu menghabiskan masa mereka dengan bersantai, bergelak-gelak, menghabiskan masa yang panjang di kantin sambil menghembuskan asap rokok .. dan sampai masanya saya juga akan dipersalahkan. Jawapan mereka senang sahaja.. kita sudah ada GURU CEMERLANG yang grednya setaraf Pegawai Pelajaran dan setaraf dengan pegawai kanan kementerian!!!!! Ah.. saya juga yang kena!!

Keputusan PMR sesebuah sekolah sama ada cemerlang atau merosot mengingatkan saya kepada kata-kata FRED HECHINGER - Presiden New York Times: "Saya belum pernah melihat sekolah yang maju ditadbir oleh pengetua yang lemah, atau sekolah yang mundur ditadbir oleh pengetua yang cekap. Saya pernah melihat sekolah-sekolah yang mundur berjaya dimajukan, dan yang menyedihkan, ada sekolah-sekolah yang maju merosot dengan mendadak. Dalam setiap kes, jatuh bangun sesebuah sekolah bergantung pada kualiti pengetuanya.."

Ahhhh... ke mana mahu dibawanya sekolahku ini!!! Hati menjadi semakin hiba dan sayu... Tuhan, berikan aku kekuatan..

3 ulasan:

man berkata...

Saya turut terharu. Apa pun kena banyak bersabar dan berdoa memohon diberi kekuatan oleh Allah Taala.

Tanpa Nama berkata...

saya tahu cikgu za adalah yang terhebat dan terbaik. sabar ya cikgu, semakin takut untuk berkecimpung dalam bidang ini...

Tanpa Nama berkata...

Semamangnya dasar manusia.Seriong mengalahkan orang lain. Banyak mengomen orang lain. Diri sendiri tuidak bermuhasabah. ..