Ahad, Disember 20, 2009

Nak buka sekolah dah!!!

Cuti akhir tahun tinggal tak sampai 2 minggu lagi. Rasanya baru saja kita bercuti, sekarang sekolah sudahpun hendak dibuka. Tapi, bagi pelajar-pelajar yang baru saja selesai menduduki peperiksaan SPM dan STPM sudah tentulah berdebar-debar kerana kertas-kertas jawapan mereka sedang diperiksa dan dinilai sekarang. 10 Disember baru-baru ini, selesailah sudah peperiksaan STPM pelajar-pelajarku.

Syukur kerana kelas bimbingan peperiksaan kali terakhir untuk kertas terakhir iaitu Kertas 1 Bahasa Melayu STPM (910/1)yang saya buat selama 3 jam pada pagi hingga tengah hari pada hari tersebut cukup berbaloi kerana hampir daripada 60 soalan yang keluar, 80% soalan telahpun kami bincang dan kupas secara terperinci. Seronok juga mengadakan kelas pada "minit-minit terakhir" ini kerana pelajar-pelajar nampaknya memberikan sepenuh tumpuan dan komitmen. Semua pelajar hadir dan kelas berakhir dengan jamuan nasi bungkus, solat Zuhur berjamaah dan solat hajat. Mereka melangkah masuk ke dewan peperiksaan dengan tenang dan yakin. Insya-Allah, semua pelajar mampu mendapat A nanti.

Semoga berjaya anak-anakku. Masa depanmu terletak di tanganmu. Siapakah anda 2, 3, 5 tahun atau 10 tahun akan datang terletak atas usaha anda sekarang. Semoga kejayaan manis akan anda cicipi nanti kerana manisnya kejayaan itu tidak datang dengan mudah, manisnya kejayaan itu datang daripada akar yang pahit.

Dalam seminggu dua ini saya ingin kosongkan ingatan dan fikiran tentang sekolah dan kerja.. entahlah!!! Ada sesuatu yang membuatkan saya bengang, sebal, kesal dan sedih....

1 ulasan:

Guru berkata...

assalammualaikum

sedih juga meninggalkan cuti yang semakin sedikit...