Jumaat, Jun 04, 2010

Cuti sekolah dan kerja sekolah..

Hari ini sekolah-sekolah di Pantai Timur mula bercuti pertengahan tahun selama dua minggu. Kak Jah yang jual nasi lemak waktu pagi kat warung depan rumah saya awal-awal lagi membising, "Hai, seronoklah orang jadi cikgu, budak-budak cuti sekolah, cikgu pun boleh cuti, tak kerja, gaji masuk juga".

Alahai, senyum saja saya mendengar omelan Kak Jah. Dalam hati terbayang pelbagai perkara yang hendak dilaksanakan sepanjang cuti sekolah ni. Saya sudahpun berjanji dengan pelajar-pelajar 6 atas untuk mengadakan kelas tambahan kepada mereka. Saya juga teringat timbunan kertas jawapan budak-budak yang perlu diselesaikan sebelum akhir minggu ini.

Menanda kertas jawapan pelajar bukan setakat menconteng kertas dengan dakwat merah, atau terus meletakkan markah pada kertas mereka, tetapi harus disemak dengan teliti, harus ada komen dan penerangan. Itu yang paling dikehendaki oleh pelajar-pelajar setiap kali mereka menerima kertas jawapan mereka. Kadang-kadang seronok juga mereka apabila melihat kertas putih mereka sudah berubah menjadi hampir merah kerana terlalu banyak kesalahan yang dilakukan.

Barulah mereka tahu sebab kesalahan mereka dan memudahkan mereka untuk membuat pembetulan. Selitkan juga kata-kata semangat atau komen yang membina. Mahu 5 batang pen merah habis ni untuk menyemak kertas pelajar-pelajar ni. Teringat juga keadaan kelas 6 bawah yang masih lagi tidak sempurna kelas mereka. Sebelum cuti baru-baru ni mereka menumpang di makmal sains. Kasihan, bayangkan sepanjang hari mereka duduk di atas bangku makmal tanpa penyandar dari jam 7.30 pagi hingga 3.00 petang. Kalau kita yang dah tua ni, mahu tak lenguh belikat. Jauhnya beza prasarana yang disediakan di sekolah luar bandar dan sekolah berasrama penuh atau SBT.Kami bercadang untuk datang ke sekolah menghabiskan masa satu atau dua hari mengubah suasana kelas mereka dari begini,
menjadi paling kurang seperti kelas Cikgu Jimie ini;
Dan, nampaknya cuti sekolah ini saya tetap pergi sekolah.

Tiada ulasan: