Jumaat, September 03, 2010

Masa untuk mengemas rumah

Alamak, cepatnya masa berlalu. Lagi 5 atau 6 hari lagi kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Lupakan tentang PTK, lupakan tentang kertas peperiksaan pelajar yang perlu disemak, lupakan sejenak kisah sekolah, kisah cinta dan pelbagai perkara lagi, sekarang sudah sampai masanya rumahku yang berdebu ini ingin mendapat sentuhan kasih sayang daripada tuannya.

Hari ni saya bertekad hendak mula mengemas rumah sebersih-bersihnya. Banyak juga ruang yang perlu dibereskan ni. Ruang tamu, ruang dapur, ruang belajar, ruang keluarga, bilik air.. ohh!! Itu belum masuk lagi bab laman rumah kami yang mula penuh dengan kemuncup tu. Nak susun pasu-pasu lagi. Ah.. kat bawah tu kerja AR dan anak-anak jantan kami le.

Nampaknya, saya kena mulakan dengan ruang dapur. Maklumlah, inilah tempat yang menjadi kegemaran kami sekeluarga, walaupun bukan untuk memasak, tetapi menjadi tempat kami anak-beranak berkongsi cerita.Sebagai perempuan, saya menghabiskan banyak masa saya di sini. Cikgu Za, jangan kau perasan kau rajin sangat memasak ya. Ohh.. dapur tempat saya memanaskan makanan yang dibeli di kedai kot. Puan-puan, pastikan setiap barang disusun dengan kemas dan mudah dicapai. Letakkanlah barang-barang yang jarang digunakan di ruang yang paling atas, manakala barang yang sering digunakan, letakkanlah di tempat yang senang dicapai.

Selepas selesai mengemas, barulah saya sedar bahawa rupa-rupanya kabinet dapur rumah saya dipenuhi dengan barangan Tupperware, yang sebahagian besar telah dikumpul hampir berbelas-belas tahun. Menyesal pulak beli barangan plastik ini banyak-banyak tapi gunanya tidak. Jika dihitung-hitung, harganya sampai mencecah ribuan ringgit juga ni. Jadi, mulai hari ni, saya berazam tidak akan menghabiskan duit membeli barangan Tupperware lagi. Saya tidak akan tergoda lagi dengan rayuan si penjual Tupperware ataupun terpesona akan katalognya lagi!! Cukuplah dengan mana yang ada.
Dan sekarang, walaupun tidak lagi membeli barangan Tupperware, koleksi saya semakin bertambah apabila barangan ini dijadikan sebagai cenderamata dan dihadiahkan oleh rakan-rakan juga sebagai cenderamata daripada sekolah-sekolah yang menjemput saya mengendalikan bengkel teknik menjawab soalan.
Ruang dapur telah selesai dikemas. Bilik air pun kena kemaskan juga. Rak tempat saya menyimpan tuala dan barangan dandan diri ni nampak kemas dan teratur sebelum tuala-tuala ni digunakan oleh anak-anak hingga berhelai-helai setiap hari. Dan yang pastinya, shower gel dan syampu yang tersusun ini boleh dihabiskan dalam masa seminggu saja oleh anak-anakku. Ohh...Sekarang, masa untuk saya berehat. Selepas ini ruang mana lagi ya yang saya perlu kemaskan?

2 ulasan:

Ahmad Nawawi Yaakob berkata...

Selamat hari raya cikgu.. mohon kemaafan setulus hati..

Fariza Nurbaya berkata...

Salam ustaz nawawi. selamat hari raya untuk ustaz dan keluarga, tahun ni bertambah lagi sorang ahli ya, tahun depanlah pula ya.. salam untuk keluarga. Mohon maaf juga..