Selasa, Jun 17, 2008

Catatan 2:Berwisata di Bandar Sunda Kelapa
Pasti ramai yang tidak mengetahui bahawa Jakarta, ibu negara Indonesia, bandar raya kesebelas terbesar di dunia, dahulunya dikenali sebagai Sunda Kalapa(397-1527), Jayakarta (1527-1619), Betawi(1619-1942), dan Djakarta(1942-1972). Dari Jakarta kami bergerak ke Bandung dan perjalanan memakan masa selama hampir 4 jam. Terdapat banyak masjid dan musolla sepanjang perjalanan tetapi hati-hati jika singgah di musolla, tidak ada batas antara ruang solat untuk wanita dan lelaki, semuanya bercampur.
Bandung, sejuk dan dingin... teringat si Awang rajuk yang pastinya akan suka cuaca begini dan pepohon yang subur merimbun.Keesokannya, kami bertolak ke Puncak melalui Cipanas untuk ke Gunung Tangkuban Perahu. Mengikut Pak Insep, Tangkuban Parahu mempunyai legendanya yang tersendiri iaitu Legenda Sangkuriang yang dikatakan jatuh cinta dan ingin mengahwini ibunya sendiri iaitu Dayang Sumbi. Menyedari bahawa Sangkuriang ialah anak kandungnya, Dayang Sumbi telah membuat pelbagai helah dan syarat untuk membatalkan hasrat anaknya itu, antaranya membuat sebuah tasik dan perahu. Gunung Tangkuban yang menyerupai sebuah perahu yang terlangkup dikatakan berasal daripada perahu yang ditendang oleh Sangkuriang setelah menyedari bahawa dia telah ditipu oleh Dayang Sumbi. Tidak jauh dari tempat itu terdapat tunggul pohon sisa dari tebangan Sangkuriang yang dikenali sebagai Bukit Tunggul. Takungan yang dibuat Sangkuriang menyebabkan seluruh bukit dipenuhi air dan membentuk sebuah danau iaitu tempat Sangkuriang dan Dayang Sumbi menenggelamkan diri dan tidak terdengar lagi
kabarnya hingga sekarang. Begitulah ceritanya. Sebenarnya malas nak berkisah panjang-panjang cerita ni.. boring.. PTK!!!!

Tiada ulasan: