Jumaat, Januari 08, 2010

Boleh ke Buku Persediaan Mengajar dihias berlebih-lebihan??

Saya tertarik dengan beberapa pendapat teman yang dilayangkan lewat e-mel tentang penyediaan Buku Persediaan mengajar yang dihias secara berlebih-lebihan sebagai mana entri sebelum ini. Pada saya, yang paling penting dalam BPM ialah penyediaannya memenuhi item yang dikehendaki oleh Jabatan Pelajaran. Ada juga yang memuji dan ada yang mencemuh saya kerana memaparkan contoh-contoh penulisan buku persediaan mengajar yang dianggap oleh mereka melampau-lampau dan membazirkan masa guru, guru tidak perlu membuang masa yang banyak untuk itu. Rasanya dalam sehari saya hanya menghabiskan masa 10 hingga 15 minit sahaja daripada waktu tidak mengajar (free period) untuk menyiapkan buku persediaan mengajar saya, bukan berjam-jam!!

(Ini contoh BPM saya tahun 2009, sekadar menggunakan sedikit kertas warna untuk tanda kelas)

Saya cukup sedih dengan cemuhan seperti ini kerana pada masa saya dan rakan-rakan sedang bertungkus-lumus menyediakan BPM dan Bahan Bantu Mengajar, terdapat segelintir guru yang lebih senang menghabiskan masa senggang mereka dengan berbual kosong, bercakap tentang bisnes, menghembuskan kepulan-kepulan asap rokok dan pada masa yang sama mencebirkan bibir ke arah kami seolah-olah kami melakukan perkara yang tidak berfaedah. Kata mereka, daripada menghabiskan masa menulis BPM, lebih baik mereka menyediakan perkara lain yang memberi faedah kepada pelajar. Ahhh... mereka sendiri tidakpun berbuat apa-apa!!

Untuk jalan selamat, bertanyalah pengetua atau guru besar sekolah masing-masing sama ada anda dibenarkan menggunakan kertas berwarna dalam BPM. Memanglah, BPM ialah dokumen rasmi yang mesti dibawa bersama semasa guru berada di dalam kelas untuk melaksanakan proses P&P.

Saya tertarik dengan e-mel yang dikirim oleh seorang sahabat (maaf Min, moga dengan izin) dan rasanya ada baiknya pendapat beliau tentang perkara ini saya paparkan di sini.
____________________________________________________________

Salam,
Saya bukan orang yang arif berkenaan isu yang dibincang namun saya terpanggil untuk berkongsi. Bukan bertujuan membuktikan pegangan saya betul dan tepat namun sekadar berkongsi pendapat dan pengalaman agar kita mampu berada dalam keadaan selesa dan yakin dengan apa yang kita buat. Pemikiran dan pandangan kita pasti berbeza namun di pihak manapun kita asalkan masih di landasan-Nya syukur alhamdulilah.

Alhamdulilah Allah buka peluang untuk saya menyambung pelajaran di peringkat sarjana dan pertama kalinya saya diperkenalkan dengan subjek Undang-undang Pendidikan. Insya-Allah mereka yang melanjutkan pendidikan di Universiti Malaya pasti mengenali Prof. Madya Dr. Tie Fatt He. He was my supervisor during my master degree and even he was my academic referee for my PhD. Terlalu banyak perkara yang selalu saya ambil remeh telah di hi-lite kan semasa kelas undang2 pendidikan. Saya tidak peka dengan hak-hak dan etika saya sebagai guru. Hak guru mungkin sama dengan hak penjawat awam lain tetapi etika seorang guru berbeza. Contoh mudah penjawat awam boleh 'clubbing', berpakaian terlalu seksi e.g. berseluar pendek bagi guru wanita, mengandung tanpa suami(bagi non muslim) dan sebagainya tapi etika seorang guru tidak mengizinkannya. Those who are interested in further discussion about teacher's etiquette should consult PM Dr. Tie, I'm not d expert!!!

Hak-hak seorang murid untuk diberi ilmu, dijaga keselamatan oleh guru, hak pelajar sebagai manusia yang mesti dihormati antara perkara yang saya pandang ringan. Satu kesalahan yang hanya saya sedar dari kelas ini adalah, saya sering menulis 'lemah, perlu lebih berusaha' pada buku rekod kemajuan pelajar. Menurut PM Dr. Tie, jalan selamat sebagai guru kalau ingin sedarkan pelajar yang lemah don write it but say it! why? because anything that is written can be proven in court but if it only verbally..U can deny it... samalah lah juga Buku Rekod Mengajar (BRM)...a wrtten thing, an absolutely black n white evidence! sebenarnya terlalu banyak lagi perkara yang boleh saya kongsi dari kelas tersebut, tapi keterbatasan saya menyebabkan saya lupa apa yang telah saya belajar.

Namun apa yang ingin saya kongsikan dan tegaskan adalah BRM adalah dokumen rasmi. Dokumen rasmi yang diguna pakai sebagai bahan bukti pengajaran. Menulis/merekod BRM adalah perkara wajib setiap guru! HATTA PENGETUA SEKALIPUN!!!! so tidak perlu berdalih, tulis apa yang sepatutnya ditulis maka kita akan yakin dan selesa kita berada di pihak yang benar dan sebaliknya bagi mereka yang enggan. Pemikiran dan pandangan kita pasti berbeza seperti beberapa orang buta yang mendefinisikan seekor gajah. Ada merumuskan gajah binatang berkulit kasar bila berpeluang menyentuh badan gajah, ada menyifatkan gajah berbentuk tiang kerana hanya memegang kaki gajah dan sebagainya. Pada pandangan saya yang serba terbatas akal dan pemikiran asalkan BRM ditulis apa yang sepatutnya, maka bagaimana menghias atau memandangnya terserah. Kita manusia punya banyak kelemahan. Ada yang mampu berbelanja tetapi kekurangan idea kreatif, ada yang kreatif tetapi kekurangan masa, ada yang terlebih masa senggang tetapi kelu dan bisu pabila bersembang, akhirnya hanya mampu serba serbi akan menghasilkan BRM seperti yang di paparkan dalam entri cikgu Fariza.. Pada yang kurang mampu berkarya terserahlah, asalkan yang wajib telah lunas!...

Sebagai penutup saya petik kata-kata dari blogger idola saya Prof. Muhd Kamil Ibrahim;

"Lebih penting bagi saya, biar kita bergaya dalam dunia kita sendiri. Usah terlampau memikirkan apa kata orang, apa orang kata pada kita dan selalulah memerhatikan kejayaan yang dicapai oleh orang lain. Jangan kondem, jangan kutuk, jangan alahai dia tu…., jangan musnahkan hidup orang, jangan dengki-khianat, busuk hati dan pelbagai lagi terutamanya kepada rakan sendiri.

Marilah kita bergembira dengan hidup kita. Berdoalah – Ya Allah jadikan kami orang yang berjaya dunia dan akhirat"

Ameen

Best regards,
RUSMIN YUNUS
500 W Prospect Rd, Apt. 22-J,
Fort Collins, 80526 Colorado

____________________________
Terima kasih Min atas perkongsian ini.. Semoga boleh menjadi panduan kepada kita semua..

Dan ini pula dari sahabat saya, Puan Shahidah Hashim:

Saya setuju, kita buat macam tu masa kita ada masa senggang, kalau sibuk sangat kita buat simple je dan itu bergantung pada masa kita. Apa yang diorang dengki sangat tu, BPM tu kan penting sebagai SKT kita, lantak diaoranglah nak kata apa2 pun. Yang penting hati kita puas dan kita seronok buat kerja tu. Jadi, jadi ada semangatlah nak tulis buku rekod sebab nak hiasnya cantik2. Teruskanlah usaha guru2 sekalian, insya-Allah akan wujud anugerah khas nanti....tunggu.....
_________________________________________

Wah, berkobar-kobar semangat sahabat kita ni!. Cuma, apabila ditanya rakan-rakan tentang rasional penggunaan kertas warna dalam BPM, jawab saya, sekadar mencari keseronokan dalam melakukan rutin, agar tidak jemu dalam melakukan kerja yang sama berpuluh-puluh tahun apalah salahnya selagi tidak membebankan dan mengabaikan tugas-tugas wajib yang lain. Rasanya ini lebih baik daripada sesetengah guru yang bukan sahaja tidak menulis BPM mereka, malah buku persediaan mengajar mereka boleh hilang lesap begitu sahaja!! Tepuk dada tanya selera... Entahlah, tiba-tiba saya terasa ingin sekali menjadi seorang pengetua (Pengetua pun kena tulis buku persediaan mengajar juga!!!)

6 ulasan:

ali allah ditta berkata...

Cikgu,

Dalam pekeliling buku rekod mengajar(BRM) guru tidak pun disuruh menghiasi BRM dengan berbagai corak dan warna. Tapi itu tak salah,kerana creativity cikgu,cikgu membuat BRM itu sesuatu yang seronok dipandang,
baca dan catat. Its just like your personal dairy. Sepatutnya orang lain tak perlu persoalkan ini. Mungkin cikgu lebih rajin dan kreatif dari mereka.

Tapi,ingat kalau setakat BRM saja nampak cantik,kemas dan seksi tapi contentnya tak memuaskan serta apa yang hendak diajar tak seindah dan menarik seperti BRM, ianya akan menimbulkan satu problem lain pula.

Mungkin dalam Najib 1Malaysia,ibubapa lebih mementingkan pencapaian anak2 mereka.The parents dont give a damn how good the teachers are. Pernahkah ibubapa datang bagi ucap terima kasih kpd. guru kalau result sekolah melambung tinggi. Even the teachers are jealous of each other if the performance of one teacher is better than the other. Sepatutnya they compliment each other and this never happen. And for that matter even JPN dan KPM seldom give any letter of appreciation for your success.

Rusmin cakap tentang "jalan selamat sebagai guru kalau ingin sedarkan pelajar yang lemah dont write it but say it! why? because anything that is written can be proven in court"

Di US,ini adalah benar,tapi di Malaysia the parents insist teachers to "conteng buku latihan dengan dakwat merah" kalau tak ada tanda dakwat merah cikgu,parents akan tuduh cikgu tak periksa buku cikgu malas.

Soalnya,how we perceive our role as teachers. Nak jadi cikgu kerana professionnya atau jadi cikgu yang tunggu gaji setiap akhir bulan?

"Jadi guru yang baik bukan baik jadi guru"

cheers.

Tanpa Nama berkata...

Aku setuju dengan apa yang dikatakan Ali. Pokoknya bahan dan isi yang hendak disampaikan kpd. pelajar adalah penting disertakan teknik mengajar cikgu. Jadi sama ada BRM itu dihiasi indah atau terbiar cara hitam putih bukan isunya.

Cikgu Aida berkata...

salam cikgu fariza....
wah.....sy tersesat ke blog cikgu.... seronok dan begitu teruja sy melihat buku rekod cikgu yg cantik... itu melambangkan cikgu seorang yang rajin....
saya baru 6 tahun dalam pendidikan...masih merangkak dan tengah cuba cari yg terbaik..
saya ada pertanyaan untuk cikgu fariza...
boleh send contoh penulisan rancangan pengajaran dan pembelajaran ketika waktu ujian atau peperiksaan, kerana masih kedapatan dan kekeliruan , ada guru just menampal jadual exam, apa pendapat cikgu

Cikgu Aida berkata...

salam cikgu fariza....
wah.....sy tersesat ke blog cikgu.... seronok dan begitu teruja sy melihat buku rekod cikgu yg cantik... itu melambangkan cikgu seorang yang rajin....
saya baru 6 tahun dalam pendidikan...masih merangkak dan tengah cuba cari yg terbaik..
saya ada pertanyaan untuk cikgu fariza...
boleh send contoh penulisan rancangan pengajaran dan pembelajaran ketika waktu ujian atau peperiksaan, kerana masih kedapatan dan kekeliruan , ada guru just menampal jadual exam, apa pendapat cikgu

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya jika cikgu paparkan buku rph rakan-rakan cikgu atas persetujuaan mereka, rasanya tiada masalah,sebab mereka tahu.

Seterusnya dalam hal ini tiada siapa yang betul dan salah.Ini adalah kerana pekeliling yang digunakan adalah pekeliling tahun 1999.Sudah 13 tahun berlalu, tetapi tiada pekeliling baru yang jelas mengenai apa yang perlu ada dan tiada. Salah siapa? Rasanya kita dah tahu salah siapa kan. Saya sendiri mengalami bnayak kekeliruan mengenai format RPH

a) Bolehkah kita menggunakan Fail menggantikan buku?

b) Adakah maksud menggunakan teknolohi semasa bermaksud fail atau taip dan tampal?

c) Perlukah kita menulis RPH jika sudah mengetahui adanya majlis di sekolah?

d) perlukah kita menampal notis yang menyokong majlis tersebut?

e) Sekiranya kita crk/cuti sakit perlukah kita menulis RPH?

f) Adakah 1 muka surat 1 hari atau 2-3 muka surat untuk satu hari?Ada yang tulis 3-4 muka surat untuk sehari.betulkah?Perlukah begitu panjang?

g) Jika rancangan tahunan banyak, bolehkah ia dimasukkan ke dalam fail berasingan yang kita sertakan bila menghantar RPH. Jika ditampal sangat tebal buku ini.

h) Bolehkah ia dihias? sebab namanya buku persediaan mengajar, bukannya dokumen persediaan mengajar? Saya jadi bingung, benarkah ia dokumen rasmi atau tidak

Oleh itu saya merayu kepada pihak yang berkenaan tolonglah perbaharui pekeliling RPH supaya ia sesuai dengan zaman transformasi kini. Jelas untuk 1 Malaysia. Tak payah gaduh-gaduh, Sekian


Guru DG41 je

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya jika cikgu paparkan buku rph rakan-rakan cikgu atas persetujuaan mereka, rasanya tiada masalah,sebab mereka tahu.

Seterusnya dalam hal ini tiada siapa yang betul dan salah.Ini adalah kerana pekeliling yang digunakan adalah pekeliling tahun 1999.Sudah 13 tahun berlalu, tetapi tiada pekeliling baru yang jelas mengenai apa yang perlu ada dan tiada. Salah siapa? Rasanya kita dah tahu salah siapa kan. Saya sendiri mengalami banyak kekeliruan mengenai format RPH

a) Bolehkah kita menggunakan Fail menggantikan buku?

b) Adakah maksud menggunakan teknologi semasa bermaksud fail atau taip dan tampal?

c) Perlukah kita menulis RPH jika sudah mengetahui adanya majlis di sekolah?

d) perlukah kita menampal notis yang menyokong majlis tersebut?

e) Sekiranya kita crk/cuti sakit perlukah kita menulis RPH?

f) Adakah 1 muka surat 1 hari atau 2-3 muka surat untuk satu hari?Ada yang tulis 3-4 muka surat untuk sehari.betulkah?Perlukah begitu panjang?

g) Jika rancangan tahunan banyak, bolehkah ia dimasukkan ke dalam fail berasingan yang kita sertakan bila menghantar RPH. Jika ditampal sangat tebal buku ini.

h) Bolehkah ia dihias? sebab namanya buku persediaan mengajar, bukannya dokumen persediaan mengajar? Saya jadi bingung, benarkah ia dokumen rasmi atau tidak

Oleh itu saya merayu kepada pihak yang berkenaan tolonglah perbaharui pekeliling RPH supaya ia sesuai dengan zaman transformasi kini.Jika cikgu-cikgu ada kawan di KPM, tolong khabarkan minta mereka ambil sikit masa baiki pekeliling yang penting ini. Jelas untuk semua guru 1 Malaysia. Tak payah gaduh-gaduh, Sekian.

Saya amat berterima kasih kepada Cikgu Za di atas inisiatif beliau mewujudkan topik ini.Terima kasih banyak-banyak


Guru DG41 je