Jumaat, April 01, 2011

Lupakan sekejap Muka Buku!

Apabila ada pelajar saya yang sibuk bertanya tentang Facebook saya yang telah saya nyahaktifkan untuk sementara, saya hanya tersenyum.

"Kenapa? Kalau saya tiada FB, hidup awak sunyi ke?" gurau saya.

"Facebook cikgu selalu menceriakan saya, kata-kata cikgu, gurau senda cikgu, gambar-gambar yang cantik..." kata Aja memujuk, harapnya tanpa punya apa-apa makna.

"Awak masih boleh bernafas dan hidup bahagia tanpa FB saya, kan?" Aja senyum dan gelak.

"Daaahh.. pergi belajar, noktah!"


Teman-teman ada yang menghantar SMS ingin tahu apa yang berlaku. Maaf, saya perlu ruang masa dan berlaku adil untuk perkara lain. FB kadang-kadang membosankan saya, dan kadang-kadang saya mual membaca status dan komen individu yang berlagak alim dan menganggap diri mereka sajalah yang baik, tahu dan maha tahu. Saya ingin komakan Muka Buku saya buat seketika, saya ingin menelaah beberapa buku yang memerlukan saya mengorbankan sedikit waktu yang tersisa.


Selamat bertemu lagi rakan-rakan FB. Kalaupun tanpa FB, sesiapa saja masih boleh membuat onar kalau mereka mahu. SMS, e-mel, banyak lagi...


Hujan mula merintik dan membasah di luar

Angin pula bertiupan kencang sekali

Mahu beritahu apakah?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Memang onarnya daripada anda. Anda yang memulakan sebab, anda yang harus menanggung akibatnya. Daripada kata-kata anda, anda tentunya akan membuat onar yang lebih daripada apa yang anda lakukan. Selamat mengikut langkah syaitan!

Fariza Nurbaya berkata...

Kalau kita bersangka baik dan kita betul - kita selamat. Kalau kita bersangka baik dan kita salah - pun kita tidak rugi apa-apa. Tetapi kalau kita bersangka buruk dan kita salah - kan dosa namanya. Kalau sangka buruk dan betul pun, nasib baiklah.

Syukur atas segala kurnia-Nya!