Ahad, Mei 01, 2011

Jangan hanya kerana jawatan!

Kursus Jurulatih Utama Peningkatan Profesionalisme Guru Tingkatan 6 Zon Timur yang diadakan di Kota Bharu pada 26 hingga 28 April menyebabkan saya berfikir banyak perkara. Tetapi, biarlah segala fikiran, perasaan dan tanggapan saya itu saya simpan sahaja dalam hati. Nanti kalau banyak berkata-kata, nanti dikata orang menyangka diri terlebih pandai. Saya sudah lebih 22 tahun bergelumang dengan dunia pendidikan prauniversiti dan sudah masak dengan susur galur perjalanan pelajar aliran ini.

Walaupun saya tidak terlibat dengan perjawatan baharu yang ditawarkan kepada guru-guru tingkatan 6, saya mengharapkan perjawatan ini dapat membawa satu paradigma baharu kepada perkembangan pendidikan khususnya di peringkat prauniversiti. Usaha untuk meningkatkan profesionalisme guru-guru tingkatan 6 diharapkan tidak dilihat semata-mata untuk mengejar pangkat dan gred tetapi lebih kepada peningkatan mutu pengajaran dan pembelajaran kelas prauniversiti itu sendiri.

Mari kita kejar kecemerlangan sebelum ajal menerpa, saya masih ingat kata-kata mantan ketua nazir berbelas-belas tahun yang lalu.

Tiada ulasan: