Selasa, Mei 24, 2011

Minggu akhir persekolahan

Selamat mengisi borang buat teman-teman yang mengisi borang di atas. Saya tidak cekal, tidak tabah untuk menerima tanggungjawab yang besar itu walaupun sekadar untuk melengkapkan borang itu sahaja. Borang kosong berwarna putih itu dihantar kepada saya secara khusus oleh Encik Nazir untuk saya lengkapi. Maaf tuan, tunggulah untuk suatu masa yang lain.

Semakin tinggi jawatan, semakin banyak tugas dan tanggungjawab yang tertanggung atas pundak kita, yang bukan sahaja memerlukan pengorbanan masa, juga pengertian daripada orang-orang di sekeliling kita. Saya rasa makin jauh.

Peranan Guru Cemerlang perlu difahami oleh warga pendidik sendiri. Peranan mereka lebih menjurus kepada menjadi pakar rujuk, memberi khidmat nasihat dan memberi bimbingan kepada rakan sejawatan. Mereka menjadi suri teladan kepada guru dan pelajar, cara dan strategi pengajaran mereka diikuti dan dicontohi. Mereka tidak perlu mengajar semua kelas dan menjadi tempat untuk ditunjukkan kesalahan apabila berlaku kemerosotan prestasi dalam organisasi. Aduhai... saya perlu menjadi kuat dan lebih tabah.

Tiada ulasan: