Jumaat, September 06, 2013

Santun bahasa

Catatan 30 Syawal:

"Cikgu, ada Penyelia Apa Entah daripada Pejabat Pelajaran Daerah Zimbabwe ingin bertemu dengan cikgu di bilik mesyuarat", beritahu kerani sekolah melalui telefon.

"Assalamualaikum, tuan. Saya Cikgu Fariza Nurbaya. Tuan ingin berjumpa dengan saya?", saya memperkenalkan diri kepada Penyelia Apa Entah itu.

"Lamo dah mung mengajar di sekolah ni?", tanya Penyelia Apa Entah itu, sambil membelek-belek fail di tangannya, dan tanpa memandang saya langsung.

"Sudah hampir 10 tahun, tuan." jawab saya. Hati saya mula rasa sebal apabila penyelia itu ber-"aku" dan ber-"mung" dengan saya. Saya rasa seperti tidak dihormati.


"Sudah lama mung jadi GC?. Mung gred berapo?", tanya Penyelia Apa Entah itu lagi.

Saya pandang wajahnya yang tidak 'hensem' itu. "Sudah lamakah tuan mengenali saya? Rapat sangatkah hubungan kita?", tanya saya lembut. 

"Bakpo pulok?", tanya beliau.


"Maaflah tuan. Biasanya kita membahasakan diri kita dengan 'aku', 'mung', 'demo', 'kawe' dsb dengan orang yang kita rapat sahaja. Dengan orang yang kita belum kenal, lebih-lebih dalam konteks rasmi, gunakanlah kata ganti nama dan panggilan yang sesuai." jelas saya. Mukanya menjadi kelat.

Mari kita berbahasa dengan sebaik-baik bahasa.

Bahasa jiwa bangsa.
Salam Jumaat, 30 Syawal.

Tiada ulasan: