Isnin, April 25, 2016

Guru hebat...

"Cikgu!!! Tak sabar kami nak beritahu cikgu ni. Tadi kami mengikuti ceramah teknik menjawab soalan selama 2 jam. Huraian guru yang jadi penceramah tu sukar kami fahami. Yang susah jadi lagi rumit. Cakapnya cepat. Kami dah biasa belajar dengan cikgu. Pengajaran dan huraian cikgu lebih jelas dan senang difahami", mengadu Cik X dan kawan-kawannya.

"Awak, ingat tak pesanan saya? Walau bagaimanapun cara guru itu mengajar, jangan merungut. Cuba fahamkan dan beri tumpuan. Setiap guru mempunyai kaedah yang berlainan", pujuk saya.

"Cikgu, untuk dua jam ceramah itu hanya satu jam sahaja dia mengajar. Satu jam lagi dia bercerita tentang kehebatan dia. Dia Guru Cemerlang, Munsyi, pembina modul, penggubal soalan, berceramah sana sini dan banyak lagi. Dia juga penasihat bahasa kepada Menteri Besar, tau", Cik Y pula mengadu.

"Wah, awak semua bertuah dan patut berbangga kerana dapat berguru dengan guru hebat", kata saya.

"Tapi cikgu kan pernah pesan, jika kita hebat janganlah kita bercerita tentang kehebatan kita kepada orang. Biar orang lain yang mengiktiraf kehebatan kita, kan. Cikgu juga pernah berkata, kita tidak akan jatuh hina kerana merendah diri, dan tidak akan tinggi melangit jika membesar diri, kan? Saya ingat sangat tu", kata Cik Z pula.

"Err... hmmm!", saya hanya tersenyum sambil menggumam.

Tiada ulasan: