Jumaat, April 08, 2016

sedikit tapi memberi makna...

Cerita semalam:

Ketika mahu membayar harga makanan yang dibeli, penjual memberitahu bahawa harga makanan saya telah dibayar oleh seseorang. Saya meninjau sekeliling melihat wajah-wajah pengunjung gerai tersebut mungkin ada yang saya kenali. Seorangpun tidak saya kenali. 

Dari jauh terdengar nama saya seperti disebut-sebut oleh sekumpulan anak muda. Saya berpaling ke arah mereka dan melihat mereka tersenyum memandang saya.

"Cikgu Fariza Nurbaya ke tu?"

Saya mengangguk dan mendekati mereka serta mengucapkan terima kasih kerana membayarkan harga makanan saya. 

"Sikit je tu cikgu berbanding dengan jasa cikgu", kata salah seorang pemuda tersebut. 


"Cikgu mungkin tidak mengenali kami kerana cikgu tidak mengajar kami. Saya bodoh, belajar di kelas belakang. Tapi, saya ingat sangat cikgu walaupun cikgu hanya masuk ke kelas saya sekali untuk jadual relief".


"Oh, saya berleter ke masa tu?"


"Tak. Cikgu bagi tazkirah. Nasihat dan tazkirah yang cikgu bagi tu saya ingat sampai hari ini."


Tersentuh saya. Kata-kata walaupun sedikit boleh memberi makna kepada orang lain dan kekal ingat sampai bila-bila. 


Mari kita bercakap yang baik-baiklah!

Tiada ulasan: