Khamis, April 28, 2016

Guru tua..

Cikgu Timah melihat-lihat jam pada tangannya. Lagi 15 minit kelas bahasa Melayu Tingkatan 4SI4 yang terletak di tingkat 4 blok hujung itu akan bermula. Bahan-bahan pengajaran sudah dimasukkan ke dalam kotak. Dia perlu bergerak sekarang. Dengan lututnya yang bengkak dan usia lebih separuh abad, tidak mungkin dia dapat bergerak dengan pantas seperti zaman mudanya dulu. Dia perlu bergerak lebih awal.

Menapak anak-anak tangga menuju ke tingkat 4 seperti dia membilang hari-hari terakhirnya sebagai guru. Ah, ini pilihannya - menjadi guru hingga bersara. Pekerjaan yang sudah lebih 30 tahun itu sudah menjadi sebati dengan hidupnya. Tugas memanusiakan manusia bukan tugas yang mudah. Kalaulah mereka mesin, boleh dibaiki mana yang rosak, boleh dirawat bahagian yang bermasalah. Tetapi mereka manusia.

"Cikgu, tepi sikit. Kami nak lalu!", kata budak perempuan bersanggul tinggi dan bersuara lantang itu mengejutkan Cikgu Timah. Betapa berbezanya sikap dan tingkah laku murid-murid sekarang berbanding 30 tahun yang lalu. Cakap mereka kuat, mengilai-ngilai seperti hantu Kak Limah dan sedikitpun tidak segan untuk mencarut di depan guru. Cikgu Timah berhenti sekejap, mengurut-ngurut dadanya yang tiba-tiba terasa pedih. Selepas kelas nanti Cikgu Timah akan ke pejabat, mengisi borang pencen.

Tiada ulasan: