Rabu, Disember 31, 2008

Salam Tahun Baharu Hijriah 1430 dan Selamat Tahun Baharu Masihi 2009

Tahun baharu 2009 Masihi akan menjengah beberapa detik lagi dan telah 3 hari tahun baharu 1430 Hijriah berlalu. Terlalu cepat rasanya masa berlalu dan usiapun juga semakin meningkat. 2008 ditinggalkan dengan pelbagai rencam perisitiwa, sedih, masam, manis terutama isu-isu yang berkaitan dengan bahasa dan pendidikan. Isu PPSMI yang tak sudah-sudah, isu yuran, keciciran pelajar, disiplin, komitmen guru, PIPP, PTK, perjawatan guru dan entah apa lagi yang bakal muncul pada tahun 2009 ini. Namun dalam kita membuat persediaan menyambut tahun baharu, janganlah kita lupa nasib saudara seagama kita iaitu rakyat Palestin di Semenanjung Gaza berjumlah 1.5 juta orang yang menyambut tahun baharu hijrah dengan darah dan dan bermandi peluru... Mereka diasak dari segenap penjuru, bom dan peluru berpandu serta pelbagai sekatan dan penderitaan. Mereka mengalami kelaparan, kesakitan berpanjangan, pengangguran dan kesusahan yang tidak boleh digambarkan oleh masyarakat dunia khususnya di Malaysia

Dalam perjalanan pulang dari Shah Alam menghantar anakanda Huwaina 2 hari yang lalu, SMS teman-teman bertalu-talu menjengah mengingatkan saya agar tidak lupa membaca doa akhir tahun 1429H dan doa awal tahun 1430H. Rasanya sudah 2 tahun berturut-turut kami membaca doa-doa tersebut di Lebuh Raya Karak dan doa yang dibaca Awang Rajuk sentiasa menyebabkan hati menjadi sebak. Semoga tahun 1430H ini akan bermula dengan baik, berjalan dengan baik dan berakhir dengan baik. Semoga kami sekeluarga sentiasa berada di bawah payung rahmat dan hidayah daripada-Nya.

Hati menjadi rawan mengingatkan betapa Rasulullah S.A.W dan para sahabat bersusah-payah berkorban menyeberangi bahang padang pasir, meninggalkan Makkah menuju Madinah dan akhirnya menegakkan Daulah Islamiyah yang pertama, 1430 tahun yang lalu. Hari ini segala yang ditegakkan oleh Baginda kita biarkan begitu sahaja, darah umat yang dicintai Rasulullah S.A.W kita biarkan tertitis dan tertumpah ke bumi tanpa pembelaan, malah seolah-olah kita tidak berupaya melakukan apa-apa, cuma menjadi penonton yang bisu dan bacul.

Ketika rakyat Palestin sedang bermandi darah, sebahagian rakyat Malaysia berpesta sakan meraikan kedatangan tahun baru Masehi dengan pelbagai macam konsert dan pesta, menari dan minum-minum, berseronok seakan-akan dunia ini mereka yang punya. Mereka tidak mengenal erti persaudaraan Islam, tidak mengenal erti rasa prihatin dan cakna. Bagi mereka ini, dalam kepala mereka ialah-seronok, seronok, seronok dan jangan terkejut jika berita utama esok pagi.... PESTA SEKS DAN KONSERT ROCK MENCEMARKAN SAMBUTAN TAHUN BAHARU 2009 DI MALAYSIA!!!!!!!

Selamat mewarnai tahun 2009 dan meninggalkan 2008 dengan penuh rasa keinsafan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mana janji-janji kata tahun baru tiada hiburan..tiada nyanyian..tiada unsur-unsur cemar??