Rabu, Disember 22, 2010

Ayam pakai kasut, itik pakai kasut di Hatyai!

Hatyai 18 - 19 Disember 2010

Oh, mungkin saya masih agak mentah dan kurang arif untuk memahami istilah "ayam pakai kasut" dan "itik pakai kasut" yang dimaksudkan oleh Hafiz yang menjadi pemandu pelancong kami sepanjang berada di Hatyai. Apabila berada di sana, maka segala jolokan tentang Hatyai sebagai Kota Pelacuran memang tepat! Apatah lagi semasa berada di lobi hotel Paradise yang dikatakan mempunyai cop "halal" itu, saya dapati pelancong dari Malaysia nampaknya sudah cukup biasa dan santai sahaja bersama ayam dan itik yang berkasut itu menuju ke bilik-bilik hotel. Atau tinggalkan nombor bilik kepada pelayan hotel dan 'ayam berkasut' akan datang sendiri!

Jadi, wahai isteri-isteri yang suami mereka bercadang untuk ke Hatyai atau mana-mana bandar di Thailand, fikir-fikirkanlah sebelum melepaskan mereka pergi. Tepuk dada, tanyalah iman.

Eh, takkanlah ini saja catatan tentang Hatyai. Ya, ini saja. Dalam satu hari tidaklah banyak tempat yang sempat dilawati, begitu juga untuk membeli-belah. Lebih seronok rasanya membeli-belah di bandar Ho Chi Minh daripada Hatyai. Lebih baik saya ke Pekan Pengkalan Kubur dan Rantau Panjang kalau semata-mata untuk tujuan itu.

Fakta:
1. Antara tahun 1993 hingga 1995: Kegiatan pelacuran di Thailand menyumbang 3% kepada pendapatan negara, iaitu lebih kurang RM25 bilion.
2. Thailand dikatakan mempunyai lebih 3 juta pelacur, termasuk 2 juta pelacur wanita, 800,000 pelacur kanak-kanak dan 200,000 pelacur lelaki.
3. Pemandu teksi dan tut tut tahu di mana pusat pelacur kelas rendah dan pelacur kelas tinggi, tanya saja mereka jumlah bayaran yang dikenakan. Ada yang mencecah hingga RM4000, dan ada yang boleh didapatkan dengan hanya RM10 hinggit saja.

Ini fakta 15 tahun yang lalu, sekarang bagaimana pula?
Ahli PPBMM dan delegasi daripada Universitas Pendidikan Indonesia

Masjid Jamek Songkhla bernilai RM3 juta (kalau kat Malaysia ni, mesti dah lebih RM10 juta ni), dikatakan kos pembinaannya dibiayai oleh ahli perniagaan dari Malaysia. Jika dibandingkan dari segi prasarana dan kebersihan, masjid ini tidaklah begitu terurus dan agak kotor. Masjid yang dikatakan berada di dalam kawasan Serambi Mekah Songkhla ini menyebabkan kami terpaksa "tawaf" beberapa kali untuk mencari ruang solat dan tandas untuk Muslimah- sebab kena "tawaf" gamaknya diberi gelaran sebagai Serambi Mekah tu ya!

Tiada ulasan: