Isnin, Januari 17, 2011

Inilah kehidupan!

Sambil merenung jauh ke tengah sawah, kata Nasrul, pelajar saya di tingkatan 6 atas, "Cikgu, di sinilah saya dan keluarga membanting tulang mencari rezeki setiap hari mencari rezeki yang halal. Tidak ramai anak muda desa yang sanggup turun ke bendang, membajak sawah dan bercucuk tanam. Mereka telah lupa lagu dan nyanyian unggas dan kicau burung. Mereka lebih selesa menghabiskan masa melepak dan merempit di jalanan. Mereka lebih teruja untuk ke kota mencari keriangan dan hiburan. Setiap hari pada masa yang terluang, atau pada hujung minggu saya akan membantu ayah saya yang semakin tua kudratnya untuk mengusahakan tanah sawah yang sekangkang kera ini. Saya tidak malu, cikgu".

Saya jadi sedih mendengarnya. Dan selepas ini, saya mungkin akan lebih memahami sekiranya Nasrul kelihatan letih dan tidak bermaya semasa di dalam kelas. "Saya ingin berjaya, cikgu". Saya mahu mengubah nasib keluarga saya. Adik-beradik saya ramai, dan semuanya masih bersekolah. Saya mahu masuk universiti tahun depan". Hati saya bertambah sayu.

Tiada ulasan: