Sabtu, Mac 24, 2012

Yala, saya suka!

Catatan Perjalanan dan Ziarah Jala - Petani - Nara
17 Mac 2012

Selesai tugas hari pertama mengendalikan bengkel pengajaran Bahasa Melayu untuk guru-guru di sini. Ya, kami antara insan bertuah. Allah hadirkan insan baik-baik di sekeliling kita.  Kami bertemu dengan insan-insan berbudi di sini. Yala, suatu tempat yang indah, bersih dan orangnya baik-baik. 


Bangunan Yayasan Matta, Yala, tempat berlangsungnya bengkel pengajaran Bahasa Melayu

Bersama-sama Cikgu Atikah Hamzah..


Cikgu Atikah dan suami, Encik Fauzi
Guru-guru Maahad Al-Irsyad lil-Banat, Yala

Jika ingin menikmati masakan Thailand yang enak, jangan lupa ke Jalan Siroros, depan jam besar. Ada deretan kedai makan bersetentang dengan Masjid Jamek Yala. Terdapat pelbagai jenis makanan di situ, semuanya sedap, bersih dan menyelerakan. harganya juga murah.
Kuechad...

Nasi ayam

Masjid Jamek Yala
Pusat Pengajian Radio Masyarakat Yala, alat penyampaian maklumat paling penting kepada masyarakat Islam Melayu setempat.

Stesen Radio Masyarakat Yala, terletak di bahagian atas masjid. Juruhebahnya menggunakan bahasa Melayu standard yang sangat baik.




Sedang diwawancara oleh Tuan Haji Soleh Wanden, Timbalan YDP Majlis Agama Islam Yala di stesen radio Yala dalam rancangan Hadiah Terbaik. Juga diberi kesempatan menjawab panggilan telefon daripada pendengar. Rancangan ini dikendalikan sepenuhnya dalam Bahasa Melayu standard termasuk juga bahasa yang digunakan oleh pemanggil.
Frekuensi radio ini boleh didengari hingga ke Golok.


Dan, selepas bersiaran di radio, kami dihidangi dengan pisang salai yang sedap ini.






Selesai agenda 17 Mac.  Esok cerita lain menunggu...

Tiada ulasan: