Rabu, Disember 17, 2008

Buang bayi, kisah kasut terbang.....

Cuti persekolahan seperti ini seronok juga kerana saya mempunyai banyak masa untuk melakukan kegiatan masa lapang yang saya gemari, melayari internet, meladeni pokok-pokok bunga terutamanya orkid dan kaktus yang telah sekian lama terbiar dan menonton HBO bersama anak-anak. Minda saya tidak perlu memikirkan apa yang nak diajar esok, tidak perlu menyemak tugasan pelajar, menyediakan bahan pengajaran, tidak perlu untuk bangun seawal pagi, menyediakan sarapan untuk anak-anak dan bergegas ke sekolah dan melalui perjalanan ke sekolah yang cukup menjemukan.
Membelek helaian suratkhabar, berita-berita tentang kemalangan, bunuh sana bunuh sini, artis kahwin dan bercerai, buang bayi dan banyak lagi cukup membuatkan hati jadi resah. Belakangan ini, kes buang bayi makin berleluasa di mana-mana saja dan dan yang terbaru, seorang bayi dijumpai masih hidup yang dibuang di dalam lubang tandas awam di Pasar Basah, Lembah Keriang, Changlunn (gambar). Siapakah manusia yang tergamak melakukan perkara terkutuk ini? Melayukah dia? atau Cinakah? India atau Siam, tidak pula diketahui. Yang pasti, makhluk walau bergelar haiwan sekalipun tidak akan memperlakukan sedemikian rupa kepada anak kandungnya. Kes-kes seperti ini menggambarkan suatu petanda yang sangat membimbangkan terhadap keadaan sosial masyarakat kita hari ini. Adakah sistem pendidikan kita telah melahirkan suatu generasi manusia yang tiada lagi pertimbangan akhlak dan adab, yang sudah ridak punya sekelumit roh keimanan dalam jasad mereka?
Bayi yang tidak berdosa ini kebanyakannya adalah hasil daripada perhubungan luar nikah dilakukan pasangan muda. Tanpa rasa belas kasihan, ibu atau pasangan yang terbabit sanggup membuang bayi ke dalam tong sampah, semak, dan di tepi sungai untuk mengelakkan diri mereka dikesan. Ini antara yang dapat dikesan, bagaimana pula dengan sekian banyak bayi yang dibuang dan akhirnya menjadi mangsa gonggongan anjing liar, hanyut dan hilang di sungai-sungai, tertanam di dalam tanah atau di perbetungan?

Apabila perkara ini dibincangkan, masing-masing saling menyalahkan satu sama lain, ibu bapa, sekolah, masyarakat, kerajaan tanpa cuba mencari jalan penyelesaian. Institusi agama, pendidikan dan semua pihak yang terlibat dalam membentuk akhlak masyarakat (sama ada ibu bapa, sekolah, masjid dan lain-lain) perlu memainkan peranan masing-masing. Setiap hari pula kita dihidangkan dengan pelbagai macam maksiat dan perkara-perkara yang melalaikan terutama melalui televisyen, majalah, akhbar dan sebagainya. Apabila kita longgar dan lalai dalam aspek agama, kita terlalu mengejar kebendaan dan kejayaan dunia, tiada lagi pertimbangan dosa dan pahala, manusia menjadi individualistik, agama, nilai dan peradaban dicampak ke tepi maka inilah yang akan berlaku. Marilah kita sama-sama menginsafi perkara ini dan bersama berusaha membaiki dan mengambil langkah menyelesaikannya di mana sahaja kita ada kesempatan dan peluang untuk melakukannya.

Ini pula kisah sensasi dalam sehari dua ini, kisah baling kasut. Sebelah kasut pertama terbang di atas kepala Presiden Amerika Syarikat, George W.Bush semasa lawatan perpisahan beliau ke Iraq 14 Disember, dalam sidang media bersama-sama Perdana Menteri Iraq, Nuri al-Malik. Wartawan Iraq, Muntazer Al-Zeidi membalingkan kasutnya kepada Presiden George W Bush pada sidang akhbar di Baghdad pada hari Ahad, lalu, sambil melaung dalam bahasa Arab: “Ini kucupan perpisahan untuk kamu, anjing!” Jerit Muntazer Al-Zeidi wartawan untuk televisyen Al-Baghdadia, sebuah stesen milik Iraq yang berpangkalan di Kaherah, lalu membaling kasut yang dipakainya. “Ini salam perpisahan daripada balu, anak yatim dan mereka yang terbunuh di Iraq”.
Bush berjaya mengelak kasut tersebut dengan menundukkan kepalanya dan kasut pertama mengenai bendera-bendera AS dan Iraq di belakang kedua-dua pemimpin, manakala kasut kedua tersasar. “.. saiz no 10” Katanya sambil bergurau, walaupun disahut oleh beberapa orang saja.. dan akhirnya Muntazer segera dihukum oleh pengawal keselamatan dan dibawa keluar dari bilik itu. (Anda boleh lihat juga dalam Youtube..)

Pada saya, tindakan wartawan tersebut terhasil secara spontan kesan daripada gelojak dalam emosi, dan emosi itu lahir dari rasa benci dan kesedihannya terhadap peristiwa dan tekanan yang berlaku di Iraq. Dia melihat rakyat di negaranya tak kira orang tua, wanita dan kanak-kanak mati di depan matanya dek kerana kezaliman tentera Amerika. Begitu jugalah lahirnya rasa dendam kesumat terhadapnya. Apa agaknya yang berlaku kepada wartawan tersebut. Mungkin dia sekarang teruk dibelasah di dalam penjara oleh US Secret Agents dan bakal dikenakan tindakan tegas oleh kerajaan Iraq sendiri. Bagaimana agaknya kalau perkara seperti itu berlaku kepada pemimpin kita di Malaysia, sudah pasti wartawan tersebut kena ISA gamaknya...

Tiada ulasan: