Rabu, September 01, 2010

Buka puasa@Ramadan 1431H

Sesekali berbuka puasa di luar seronok juga terutama bagi anak-anak. Tahun ini tidak banyak yang kami habiskan untuk berbuka di luar sama ada secara buffet di hotel-hotel atau berbuka secara pakej seperti tahun-tahun sudah. Nampak macam orang kaya, sedangkan untuk berbuka, sekadar 2-3 biji kurma, sedikit minuman dan sedikit kuih sudah pun mencukupi. Anak-anak pula lebih suka berbuka dengan nasi. Jadi, tahun ni, alhamdulillah, kami berbuka puasa di rumah dengan menikmati masakan air tangan sendiri rasanya lebih berkhasiat dan terjamin kebersihannya. Namun, sesekali menjengah juga bazar Ramadhan, itupun untuk membeli kuih-kuih yang rasanya tak berbaloi untuk saya memasaknya sendiri.

Tetapi, jika ke Kota Bharu elok juga kalau ingin mencuba masakan di Kafe Lazzeez Hotel Raudhah kerana harga makanannya tidaklah mahal, sedap, dan terjamin halal. Harga makanan dibuat secara pakej iaitu sama ada untuk 2-3 orang, 2-5 dan sebagainya.

Udang goreng mentega memang sedap, kenalah cuba atau buat sendiri saja. Resepinya mudah:

RESEPI UDANG GORENG MENTEGA:
Bahan-bahan:
udang besar

Bahan A:
Mentega secukupnya
1 butir telur
Sedikit susu cair
Sedikit susu pekat
* Kacau sebati kesemuanya

Bahan B
1 batang serai
4 tangkai cili padi
Daun kari secukupnya
* Dihiris halus dan digoreng dengan sedikit minyak

Cara-cara:
1. Panaskan minyak yang telah dimasukkan mentega dan goreng bahan A yang telah dikacau sebati di dalam satu bekas tadi.
2. Cara memasukkan ke dalam kuali berisi minyak tadi adalah dengan menuang perlahan-lahan dan terus dikacau sehingga kekuningan. Angkat dan gaul bersama udang yang telah digoreng serta Bahan B yang telah digoreng ketika masih panas.
3. Hias dan hidang mengikut cita rasa anda.

Selamat meneruskan ibadat puasa Ramadhan 1431H. Semoga dapat melaksanakannya dengan baik dan terbaik.

Tiada ulasan: