Selasa, Mei 17, 2011

Tahun Ke-23 Menjadi Guru...

Selamat hari guru untuk semua guru.
Selamat hari guru untuk diri sendiri.
Selamat hari guru untuk keluarga guru, keluarga Allahyarham Cikgu Haji Muhammad; Adinda-adinda, Ustazah Jailami, Ustazah Hamilah, Ustazah Insijam, Cikgu Nasirah, Ustazah Rabihah, Cikgu Nuraini, Encik Muhammad Asruf, Cikgu Muhammad Auzan, serta adinda-adinda ipar, Cikgu Wan Abdullah, Ustaz Termizi, Ustaz Amirizal, Cikgu Zainul Abidin, Ustaz Jamiliza, dan Teacher Pazrina Azuriah.

Selamat hari guru buat pendamping paling setia, perajuk paling tegar, Cikgu AR semoga tabah menempuh cabaran dunia pendidikan dan pengurusan pendidikan yang semakin hari semakin racau dan kacau.

Hari guru sepatutnya tidak disambut setahun sekali, tetapi disambut hari-hari dengan memuliakan dan menyanjung tinggi profesionnya. Kita meraikan hari guru dengan menambah ilmu pengetahuan kita pada setiap hari. Dan, tanpa untuk tujuan lulus peperiksaan pun tugas guru perlu terus disanjung tinggi.

Sambutan hari guru bukan diukur dengan hadiah dan cenderamata yang diterima, tetapi ingatan terhadap tugas dan jasa guru dalam mendidik anak bangsa, mengajar mereka daripada yang tidak tahu menjadi tahu, yang tidak mahu menjadi mahu...



Ini hadiah hari guru daripada murid-murid saya. Walaupun tidak semahal hadiah hari guru yang diterima guru-guru di sekolah ibu kota, sudah begitu saya hargai.
Dan, ini hadiah hari guru untuk diri saya sendiri.
Akhir kata, salawat dan salam untuk guru paling mulia, junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W yang telah mendidik manusia tentang Tuhannya juga mengajar manusia tentang dirinya.

Saya teringat kata-kata Pak Harfan dalam filem Laskar Pelangi, "Mengajar ini bukan sekadar pelengkap kurikulum, ia mesti datang dari hati". Selamat menjadi cikgu yang baik, bukan baik jadi cikgu...

Tiada ulasan: