Sabtu, Julai 20, 2013

Sepuluh sen



Cerita seorang guru.

"Oleh sebab kamu semua dapat menyiapkan kerja dengan baik, saya akan berikan kamu hadiah. Kamu boleh pilih sama ada kamu mahu makanan atau minuman", kata guru itu.

Jawab seorang pelajar, "Guru, saya tidak mahu makanan atau minuman. Kalau guru sudi, berikan saja sedikit wang untuk mencukupkan tambang saya pulang nanti.".

"Berapa ringgit yang kamu perlukan?'

"Hanya 10 sen saja lagi untuk cukupkan tambang pulang saya yang sebanyak RM1.50".

Air mata guru itu meluncur keluar dengan derasnya. Rupa-rupanya nilai 10 sen masih besar nilainya bagi sesetengah insan.

"Guru, tahukah guru? Betapa ruginya saya jika saya datang ke sekolah, tiada guru yang masuk ke kelas saya untuk mengajar. Kalau saya bekerja di kilang kayu pada hari itu, sudah tentu saya akan memperoleh sedikit wang  buat belanja."

Termenung guru itu. Betapa masih ramai insan yang daif hidupnya di dunia ini. 

Tazkirah untuk diri sendiri agar amanah dan bertanggung jawab dalam menjalankan tugas. 
Sekian.

Tiada ulasan: