Sabtu, September 20, 2008

Lailatul Qadar

Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: 'Carilah Lailatulqadar pada sepuluh hari yang terakir pada bulan Ramadan"

Perkataan 'Lailatulqadar' tidak boleh dipisahkan dengan bulan Ramadan. Setiap kali tibanya bulan Ramadan pastinya semua umat Islam ternanti-nanti dan berharap akan dapat menemui malam tersebut yang hanya muncul sekali sahaja dalam setahun pada bulan yang mulia ini, datu malam yang cukup istimewa sehingga Allah menjanjikan ganjaran pahala yang begitu tinggi, menyamai ibadah beriktikaf selama 1000 bulan atau 83 tahun bagi orang yang beramal pada malam tersebut.

Walaupun Allah tidak memberitahu secara tepat bila malam tersebut akan muncul, namun sebagai umat Islam kita seharusnya berusaha untuk merebut peluang keemasan itu setiap malam. Paling tidak pada bulan Ramadan kita penuhi dengan aktiviti-aktiviti ibadah terutamanya pada waktu malam. Tentu tidak rugi jika kita beramal pada malam itu sekali pun kita bukan orang yang terpilih menemui malam Lailatulqadar kerana kita tetap akan mendapat ganjaran pahala yang tidak kurang hebatnya berbanding dengan hari-hari biasa.

Sebenarnya, kedatangan malam Lailatulqadar bukan perkara mudah untuk kita mendapatkannya. Semuanya bergantung kepada rezeki dan keikhlasan seseorang itu ketika mereka melakukan ibadah. Hanya orang yang terpilih sahaja diberi kesempatan oleh Allah menemui malam tersebut yang sekali gus akan memperolehi ganjarannya.
Persoalannya bagaimana kita hendak mengenali malam tersebut. Apakah ada tanda-tanda atau ciri-cirinya. Menurut Hasan al-Basri, antara tanda-tanda turunnya malam Lailatulqadar ialah suasana malam alam pada malam itu tenang, damai, tenteram, tidak panas dan tidak terlalu dingin. Cahaya matahari keesokan harinya tidak terik.
Rasulullah s.a.w. sangat menggalakkan umatnya supaya berusaha mencari peluang untuk beriktikaf pada malam Lailatulqadar. Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Carilah malam Lailatulqadar pada bilangan ganjil dalam tempoh sepuluh hari terakhir bulan Ramadan". (Hadith riwayat Bukhari, Muslim, At-Tarmizi dan Ibnu Majah)

ALLAH Subhanahu Wataala berfirman dalam surah Al-Qadar ayat 1-5 yang bermaksud: "Sesungguhnya kami telah menurunkan (Al-Quran) pada malam Al-Qadar. Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kebesaran Malam Al-Qadar itu? Lailatulqadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut): Sejahtera malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!".

Malam Al-Qadar ialah satu malam yang sangat tinggi nilainya antara malam-malam yang utama dalam Islam, malam yang penuh dengan keberkataan. Satu malam pada malam Al-Qadar lebih utama nilainya daripada seribu bulan. Andainya kita beramal pada malam tersebut dan berkebetulan malam Al-Qadar maka pahalanya akan dilipatkaligandakan seolah-olah kita beramal selama seribu bulan iaitu kira-kira 83 tahun 4 bulan bahkan lebih lagi daripada itu. Firman Allah Subhanahu Wataala dalam surah Al-Qadar ayat 3 yang bermaksud, "Malam Al-Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan."

Pada malam Al-Qadar malaikat akan turun ke dunia untuk memberikan penghormatan kepada orang-orang yang berpuasa dan menyaksikan amal ibadat mereka. Dari Anas Radiallahuanhu, Rasulullah S. A. W bersabda yang bermaksud: "Pada malam kemuliaan (Lailatul Qadar) maka turunlah Jibril a. s ke dunia dengan sekumpulan malaikat, lalu berdoa memohon rahmat ke atas setiap hamba Allah yang mereka lihat sedang beribadat berdiri atau duduk sambil berzikir kepada Allah." (Riwayat Imam Al-Baihaqi). Bagi mereka yang melakukan ibadat bersungguh-sungguh pada malam Ramadan, mereka telah dijanjikan dengan rahmat dari Allah Subhanahu Wataala.

Dalam sebuah hadis ada menyebutkan doa yang baik jika kita mendapati malam Al-Qadar itu. Pada satu malam dalam bulan Ramadan, Aisyah isteri Rasulullah S.A.W bertanya kepada baginda "Wahai Rasulullah, andainya aku ditakdirkan bertemu malam Al-Qadar, apa yang seharusnya aku ucapkan dalam doaku? Rasulullah S. A. W bersabda, "Ucapkanlah: "Ya Allah, Sesungguhnya Engkau maha pemaaf dan Engkau juga menyukai kemaafan, maka berikanlah kemaafan ke atasku."

Doa ini merangkumi segala-galanya, iaitu seseorang itu memohon kepada Allah agar menerusi rahmat-Nya mengampuni dosa-dosanya dan juga kesalahan yang telah dilakukannya.

Menurut pendapat yang sahih, malam atau masa lailatulqadar itu adalah antara malam-malam ganjil pada sepuluh malam terakhir dari bulan Ramadan, sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan oleh Al-Imam At-Tirmizi yang bermaksud:
"Carilah Lailatul Qadar pada malam-malam yang ganjil pada sepuluh hari yang terakhir bulan Ramadan."

Dalam mencari malam Al-Qadar yang tidak kita ketahui secara tepat bilakah berlakunya, kita digalakkan untuk melakukan ibadat dengan lebih tekun lagi terutamanya pada malam-malam terakhir bulan Ramadan dengan mendirikan ibadah-ibadah malam, melakukan pelbagai solat sunat, tadarus, berzikir, berdoa dan sebagainya.
Sepertimana menurut Imam Al-fakh Ar-Razi mengatakan adapun antara sebab Allah merahsiakan malam Al-Qadar itu bertujuan supaya umat-Nya akan terus beribadah bukan sahaja pada waktu-waktu yang tertentu. Janganlah dibiarkan malam berlalu begitu sahaja tanpa sebarang usaha untuk merebut peluang yang telah disediakan oleh Allah S.W.T yang tidak terdapat pada bulan-bulan yang lain.

Tiada ulasan: