Ahad, November 14, 2010

Sesi persekolahan 2010 pun berakhirlah...

Dalam kesibukanku yang entah apa-apa, rupa-rupanya minggu ini merupakan minggu terakhir sesi persekolahan untuk tahun 2010. Banyak lagi tugas yang tidak sempat diselesaikan. Rasanya saya masih belum boleh melepaskan pelajar-pelajar saya untuk memasuki dewan peperiksaan STPM dengan hati yang tenang. Persediaan dan kelengkapan mereka untuk bertarung dalam peperiksaan sebenar rasanya masih belum cukup lengkap, parang dan lembing yang mahu digunakan masih lagi berkarat dan tumpul walaupun hari peperiksaan makin hari makin bertambah dekat. Saya masih belum nampak suasana peperiksaan yang boleh menimbulkan "demam' dalam kalangan mereka. Ada dalam kalangan mereka yang boleh bersantai dan menghabiskan masa dengan Facebook dan SMS. Insya-Allah, jika ada ruang, saya akan manfaatkan beberapa hari senggang dalam musim peperiksaan ini untuk mengadakan kelas-kelas tambahan dan kelas ganti bagi membantu pelajar pada saat-saat akhir ini.

Oleh sebab sekolah kita sering terdedah dengan bencana banjir, pesan saya, buatlah persediaan awal. Jika terdapat tanda-tanda akan berlaku banjir, segeralah bergerak ke rumah rakan atau sekolah dengan membawa keperluan untuk peperiksaan seperti slip peperiksaan, kad pengenalan, buku-buku rujukan, pakaian seragam sekolah, alat-alat keperluan peribadi, ubat-ubatan dan sedikit makanan. Jangan bimbang, YB ADUN Hulu Besut, Tuan Haji Nawi dan guru-guru bersedia untuk membantu anda pada bila-bila masa sahaja.

Selamat menghadapi peperiksaan. Masih ada ruang dan luang untuk anda, anak-anakku bagi membaiki segala kelemahan. Kesenangan, kejayaan tidak mudah untuk datang bergolek. Sering dan selalu saya mengingatkan mereka, ilmu yang dicurahkan guru-guru bukan semata-mata untuk peperiksaan tetapi, yang lebih penting, dapat dimanfaatkan dan digunakan dalam kehidupan.

Jadilah manusia yang dapat memanfaatkan ilmu yang Tuhan berikan. Guru hanya menjadi penyampai dan medium sahaja. Selamat menduduki peperiksaan dunia, yang harapnya akan menentukan kejayaan dunia dan akhirat. Semoga berjaya dan mencapai impian ke puncak menara!

Tiada ulasan: