Selasa, November 30, 2010

Al-Fatihah buat arwah Tok Mi (18 Mei 1930 - 30 November 2010)

Sekadar berkongsi rasa sedih, sayu dan hiba atas kembalinya ke rahmatullah bonda mentua yang dikasihi, Hajah Munah binti Saamah hari ini, lebih kurang jam 1.00 petang di rumah adinda ipar, Mohd Fauzi Abdul Rahman di Kampung Limbongan, Bukit Keluang Besut. Arwah mengalami masalah injap jantung dan telah dimasukkan ke Wad CCU Hospital Sultanah Zainab Kota Bharu selama 1 minggu. Jenazah dikebumikan di tanah perkuburan lama Pengkalan Nyireh, Besut. Akhirnya daerahku nan tercinta ini juga yang menjadi tempat terakhir bersemadinya jasad arwah bonda mentuaku ini.

Tok Mi, begitulah panggilan cucu-cucu kepada arwah. Arwah Tok Mi seorang yang pemurah, suka bersedekah dan gemar menghulurkan wang kepada cucu-cucunya dan kanak-kanak yang mengunjunginya. Sebahagian masanya dihabiskan di tikar sembahyang, menunaikan solat sunat, membaca ayat suci al-Quran dan berpuasa sunat.

Dan, tidak dapat saya gambarkan perasaan AR, wanita yang paling disayanginya telah pergi meninggalkan alam yang fana ini. Sabarlah dan tabahlah, AR telah membuat yang terbaik untuk bondanya. Tidak pernah sekalipun saya mendengar AR meninggikan suara atau mengangkat suara kepada Tok Mi. Sepanjang menjaga Tok Mi yang sangat uzur di rumah kami selama lebih 6 bulan, AR melayan karenah Tok Mi dengan begitu sabar sekali. Sudah sampai masanya Allah memanggil Tok Mi pulang, tidak lewat dan tidak cepat walaupun satu detik.

Bagi anak-anak saya, sudah pasti kenangan di rumah Tapang bersama Tok Mi akan menjadi ingatan yang tidak boleh dilupakan oleh mereka. Dulu sewaktu arwah Tok Mi masih lagi tinggal di rumah ini, kami akan pulang menjenguknya 2 kali sebulan. Di sinilah menjadi tempat kami berkumpul terutama pada setiap hari raya. Dan kami akan terus merindui rumah ini yang sekarang akhirnya terbiar tanpa berpenghuni, menjadi semakin usang dan penuh dengan lalang dan semak-samun.


Ya Allah, ampunilah Tok Mi, cucurilah roh Tok Mi dengan rahmat yang berkekalan dan tempatkanlah Tok Mi dalam kalangan mereka yang telah diampunkan segala dosa, dimasukkan di dalam syurga Firdaus dan dipermudah penghisaban alam kubur. Al-Fatihah!

Tiada ulasan: