Isnin, April 11, 2016

rindu ibu..

Ketika mengajar di salah sebuah kelas tengah hari tadi, tiba-tiba terdengar bunyi tapak kaki sekumpulan pelajar kelas lain yang cuba melarikan diri daripada ditangkap guru disiplin. 

"Pelajar-pelajar, apakah yang sedang dilakukan oleh ibu bapa awak semua sekarang, pada waktu ini?", tanya saya kepada pelajar di dalam kelas saya.

"Mak saya bekerja sebagai tukang sapu di maktab, cikgu", kata salah seorang pelajar lelaki.

"Ayah saya tukang rumah, sekarang sedang menyiapkan rumah orang", kata seorang lagi pelajar.

"Oh, ayah awak mungkin sedang menggaul simen atau sedang mengangkat batu-bata pada waktu panas terik ni, kan?", kata saya.


"Ya, cikgu!"


"Mak saya bekerja di kilang keropok, menyiang ikan. Sehari mak diberi upah sebanyak RM30.00
", kata seorang pelajar perempuan.


"Bayangkan kalaulah ibu bapa pelajar yang ponteng itu tahu bahawa anak-anak mereka sedang berpeluh-peluh kerana melarikan diri daripada ditangkap guru disiplin, tentu luluh hati mereka. Mereka pula berpeluh-peluh menggunakan tulang empat kerat bekerja mencari rezeki untuk menyara anak-anak. Sedih kan?", kata saya.


"Ya, cikgu!", kata pelajar-pelajar itu.


Kelas yang tadinya agak bising tiba-tiba menjadi sunyi. Tiada lagi yang berbual kosong. 

Semuanya tekun menyiapkan tugasan yang diberikan.

Tiada ulasan: