Selasa, Jun 08, 2010

Jangan menangis...

Saban hari saban ketika berita pembantaian umat Islam di Gaza Palestin cukup meruntun jiwa. Pada saat saudara-saudara seagama kita menderita dibantai Yahudi celaka, ramai antara kita yang masih begitu selesa dan boleh bergembira, langsung tidak mempunyai apa-apa perasaan, tidak peka malah tidak tahu apa-apa yang berlalu di Gaza. Dan, ada yang berduka bukan kerana kesedihan mengenang nasib bangsa seagama, tetapi menangis dan lara kerana putus cinta. Oh...!!!

Ada banyak teman yang berduka lara belakangan ini. Ada teman yang kematian suami semalam. Takziah buat sahabat Saniah Awang Kecik, guru Bahasa Melayu STPM di SMK Tengku Mahmud Besut, yang kehilangan suami tercinta, Allahyarham Azam yang meninggal dunia di Hospital Jerteh semalam kerana penyakit lelah dan tibi. Kasihan, dalam usia yang masih muda terpaksa membesarkan anak-anak seorang diri. Ada saudaraku yang telah kehilangan ibunya petang semalam. Ada juga teman yang merintih menyatakan kekosongan hatinya, hidupnya tertekan dengan pelbagai gundah yang kecamuk.

Buat mereka dan juga saya. Tabahkan hati selalu ya. Kita sama-sama doakan agar kita tabah, ujian yang kita terima tidak seteruk ujian yang menimpa saudara kita di sana. Semoga kalian teguh dengan iman. Semoga kalian pasrah dengan ketentuan Ilahi. Semoga kalian rela apa yang terjadi.

Apabila mengenangkan semua ini, terasa begitu kerdil diri aku di sisi Ilahi. Banyaknya dosa yang menggunung, sedangkan terlalu kecil jasa dan pahala yang kulakukan. Setiap orang diuji dengan cabaran yang berlainan. Mohon kita restu keinsafan daripada yang KHALIQ. Jangan putus asa ya, teman. Jangan sedih ya Cikgu Za..

Andai kita tahu, betapa besarnya rahmat Tuhan itu, pasti ramai yang mengucap syukur akan nikmat Tuhan sepanjang masa. Semoga aku diizinkan menjadi insan yang lebih baik daripada yang dulu, bukannya menyimpang jauh daripada-Mu.

Dalam kesibukan menyiapkan tugas menyemak kertas ujian pelajar dan segala macam sendu dan lara yang melanda jiwa sejak dua menjak ini, moga-moga buku Penenang Jiwa tulisan Imam Al-Ghazali mampu memberi sedikit ketenangan dan mengisi rohani dan fitrah...

Andai ku tahu….
Kapan tiba ajalku…
Ku akan memohon Tuhan tolong panjangkan umurku

Andai kutahu…
Kapan tiba masaku…
Ku akan memohon tuhan jangan kau ambil nyawaku…
Aku takut akan semua dosa dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku

Andai kutahu…
Malaikat-Mu kan menjemputku…
Izinkan aku mengucap kata taubat pada-Mu…
Aku takut akan semua dosa-dosaku…
Aku takut dosa yg terus membayangiku

Ampuni aku dari segala dosa dosaku…
Ampuni aku menangis ku bertaubat pada-Mu…
Aku manusia yang takut neraka…
Namun aku juga tak pantas di syurga

Andai kutahu….
Kapan tiba ajalku…
Izinkan aku mengucap kata taubat pada-Mu…
Aku takut akan semua dosa-dosaku…
Aku takut dosa yangg terus membayangiku…
Ampuni aku dari segala dosaku…
Ampuni aku menangis ku bertaubat pada-Mu

Aku manusia yang takut neraka…
Namun aku juga tak pantas di syurga
Lagu UNGU

Tiada ulasan: