Sabtu, Jun 19, 2010

Makan-makan di Beijing

Hidangan pertama untuk makan malam saya dan teman-teman sebaik sampai di Beijing.

Pinggan (sebenarnya piring kecil yang kita gunakan untuk kuih) dengan sedikit nasi, sayur-sayuran, ikan, bawang besar dan roti.. barangkali menjadi faktor orang China hidup sihat dan panjang usianya.

Lada besar yang digoreng.

Sup telur (menu wajib yang sampai setiap kali kami sudahpun selesai makan)


Masa makan, makan saja apa-apa yang ada di depan mata.
Maklumlah, hanya 2 kali sehari saja kami dapat menikmati hidangan seperti ini sepanjang di Beijing, iaitu untuk makan tengah hari dan makan malam sahaja. Masa menikmati makanan ni, teringat pula kat adinda Jailami yang pastinya akan kembang pipi dan tekaknya lebih-lebih lagi apabila terpandang si mata sepet gadis yang menghidangkan makanan-makanan ni.
Untuk sarapan pagi iaitu di hotel tempat kami menginap, makanan ini saja yang boleh diambil kerana semuanya tergolong dalam golongan makanan yang tidak dipastikan kehalalannya.


Menu sarapan pagi, sedikit buah-buahan, jagung, keledek.


Tanpa Jus-Mate , tanpa formula Dr Ramzie, tanpa pil pelangsing badan, berat badan saya turun lagi 3 kilo. Kalaulah hari-hari makan seperti ini, alamak tak lama lagilah, muka pun jadi macam keledek.


Dan, selepas beberapa hari, ini saja yang mampu ditelan untuk makan malam terakhir saya di Beijing, roti dan sedikit sayur goreng...




walaupun hidangan dinikmati bersama lenggok gemalai tarian daripada penari wanita yang seksi dan menggiurkan.




dan saya mula teringat nasi dengan ikan singgang masakan mak kita kat kampung..


Jadi, dapatlah disimpulkan bahawa, sekiranya anda bercadang ke China atau negara-negara yang seumpama dengannya, jangan lupa untuk memberatkan beg pakaian anda dengan serondeng ke (bukan "serunding" ya), roti ke, biskut ke, sambal tumis ikan bilis ke, tuna spread ke, mi segera ke, sardin cap ayam ke, jeruk lada ke, atau apa-apa sahaja yang boleh dan halal dimakan.

Sardin cap ayam terakhir milik Puan Farushee, PPD Kemaman.

Tiada ulasan: